著者
新美 亮輔 山田 真也
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.91, no.2, pp.94-104, 2020 (Released:2020-06-25)
参考文献数
58
被引用文献数
2

Faces and clothing are clues to interpersonal perception. However, it is not known whether perceptions of faces and clothing are interacting with each other. We examined the effects of facial attractiveness on subjective ratings of clothing attractiveness. Participants were shown pictures of a person wearing a T-shirt in which the faces and shirt designs were manipulated. The faces were either male or female, attractive or unattractive. Participants were instructed to rate the attractiveness of the shirts, not the faces. Nevertheless, attractive female faces increased shirt attractiveness ratings, irrespective of the participant’s gender. Attractive male faces only slightly increased shirt attractiveness ratings. Gender differences and individual variability in visual attention were not responsible for these effects. The current results more likely reflect social or cultural factors, such as the higher priority placed on female facial attractiveness than male facial attractiveness in today’s society.

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顔の魅力が服の魅力評価に与える影響とその性差 https://t.co/H8NMukdKqq
「顔の魅力が服の魅力評価に与える影響とその性差」 簡潔に言うと<どんな服着るかの前にまず顔大事じゃん?>という日常よく聞く言葉を検討した論文。 男性よりも女性の方が顔の良し悪しで服の魅力が変わる。 周辺情報であっても処理され魅力に影響する点は興味深い。 https://t.co/XDO15ah7Dp
こんな研究をしてるんだ。顔が魅力的だと着ている服も良さげにみえるか、どうか。結論は、女性が着ている場合は服も良く見える、男性が着ていると顔と服は関係ない。ただし、実験したのはTシャツなのでそれ以外は不明。 「顔の魅力が服の魅力評価に与える影響とその性差」 https://t.co/qxambKK7hV

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