著者
本間 幸徳 萩原 将文
出版者
Japan Society of Kansei Engineering
雑誌
日本感性工学会論文誌 (ISSN:18845258)
巻号頁・発行日
vol.12, no.1, pp.167-174, 2013 (Released:2013-02-20)
参考文献数
22
被引用文献数
1 1

In this paper, we propose an estimation of reader's emotion towards news articles using Twitter, and apply this method to the access log analysis of a news website. The proposed estimation method is divided into 3 steps: 1) The system collects tweets about news articles from Twitter. 2) The system tags each tweet with an emotion. 3) The system estimates the reader's emotion towards the news articles using tweets obtained in the second step. The system can tag an article with one or more of 11 emotions (anger, dislike, excitement, fear, like, joy, relief, sadness, shame, surprise, nothing). The experimental result shows the effectiveness of this method using Twitter for estimating the reader's emotion. For access log analysis based on emotion, we collected the access log of a self-produced news website. The system tags each collected news article with emotions using the proposed method. We analyzed the access log by using Hidden Markov model (HMM). As the result of access log analysis, we obtained some interesting findings such as that the users tend to read the article which causes excitement or surprise at the start.

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@lemilemilemio 今更テストするまでもなくネガティブな情報の方が人は反応するってのは論文とかも出てるはずです(例えば https://t.co/rSzn4Ywnel ) ネガティブな情報の方が人は反応する→真 PVの多い情報を出さないと商業的にきつい→真 としても 本当にそれでいいのか→…? ヒトはネガティブを求めている→…?
ブランドに関連する投稿を、9種類の感情に分類する取り組みをみたことがあります。 それに似たような取り組みを、NgramとHMM(マルコフモデル)で実験してみた論文を見つけました。 いつか試してみたいです。 https://t.co/8ey8Hk9dsu

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