著者
柴野 京子
出版者
日本マス・コミュニケーション学会
雑誌
マス・コミュニケーション研究 (ISSN:13411306)
巻号頁・発行日
vol.73, pp.41-59, 2008-07-31 (Released:2017-10-06)
参考文献数
49

This study aims to examine the impact of distribution systems on publishing and reading in modern Japan. In analyzing the formation of bookstores from the Meiji through Showa periods, this essay considers the two major spaces within those stores - the bookshelf and the table - within their distinct historical contexts. While the use of bookshelves came from the West and formed an intellectual, and constructed space, traditional Japanese books for commoners were sold on tables placed outdoors to provide easy access to the masses. The modern "bookstore" integrated these two spaces, resulting in the formation of an intermediate class of readers.

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@s_mogura 柴野先生の「購書空間」って考え方を知ったときは印象的でした。同じできごとでも視点を変えてみるとこういう捉え方ができるのかと。 https://t.co/5hJ3z2zBlQ
どこかの書店が客寄せのために立読を黙認→客が集まるのを見た他店が追随→増えた立ち読み客の中に窃盗犯(万引き)が、という流れか。『書棚と平台』 https://t.co/ScBcNJO9kN によると東京堂書店は、日本橋の丸善と並ぶ「初期土間・開架式書店」、ということは、案外、東京堂が立読黙許の元祖かも。
J-STAGE Articles - 書棚と平台 : 近代日本における購書空間の形成 https://t.co/AqscEVKvEQ 興味深い

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