著者
敷田 幹文 門脇 千恵 國藤 進
出版者
情報処理学会
雑誌
情報処理学会論文誌 (ISSN:18827764)
巻号頁・発行日
vol.41, no.10, pp.2731-2741, 2000-10-15
被引用文献数
13

組織において,ワークプロセスで発生するインフォーマルな情報には,共有する重要性の高いノウハウ的な情報も含まれる.従来はこれらの情報をワークプロセスとは切り離して蓄積し,キーワードによる検索などの手段によって参照者に提供してきた.しかし,蓄積情報を検索するための適当な条件が指定できなければ,参照ニーズに最も適する情報が得られない,他の情報が優先して提示されてしまう,という場合を生じる.このような背景には,提供者が検索条件を提供情報に付加する際,その情報に付随するコンテクストを反映したキーワードなどを選択し付加しているにもかかわらず,参照者にはこのコンテクストが類推し難いという問題がある.上記の課題に対し,本研究では,情報提供時のコンテクストを参照者に連動させるために,ワークプロセスに連携した情報共有手法を提案する.さらに,共有される情報の重要度は様々であるが,参照対象者が多く再利用可能性の高い情報ほど,組織の知識資産として利用価値が高いと考える.そこで,定型化がなされて,再施行頻度の高いワークプロセスであるワークフローに着目し,フローに関連して発生するインフォーマル情報を対象に議論を行う.The informal information that is generated through the group work process also includes knowhow. In the conventional approach, this type of information in condition to separate from the work process, was stored and retrieved using keywords. However, if a referencing user was unable to input the appropriate keyword for retrieving, he might be unable to obtain the information most suitable to his needs, or other information might take precedence when being called up for display.In the background of this situation, it lies the following problem: despite the fact that the keywords selected and assigned by the providing user reflect the context, it may be difficult for the referencing user to find out this context by analogy.To cope with the above issues we propose an information sharing method to link the referencing user with the context at the time the information is provided. Furthermore, we believe that information that is reused by many users, has a higher usage value as ``knowledge assets'' in an organization. With this in mind, we focus on the workflow (a fixed-form work process with a high frequency of repetition) and informal information that arises on this flow.

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こんな論文どうですか? フローに連携した組織内インフォーマル情報共有手法の提案(<特集>:知識と情報の共有)(敷田 幹文ほか),2000 http://t.co/YGFCODOJ
こんな論文どうですか? フローに連携した組織内インフォーマル情報共有手法の提案(<特集>:知識と情報の共有)(敷田 幹文ほか),2000 http://t.co/YGFCODOJ
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