著者
櫨山 淳雄 中野 秋子
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会論文誌 (ISSN:18827764)
巻号頁・発行日
vol.42, no.11, pp.2550-2561, 2001-11-15
被引用文献数
6

情報技術の発展にともない,高い情報処理技術を有する人材が必要とされてきている.それにもかかわらず,大学などの教育機関において,ソフトウェアシステムの設計・開発の実践的な教育の場が非常に少ないというのが現状である.著者らは大学において1997年度よりソフトウェア設計・開発をグループ演習形式で実践する教育を行っている.それとともに,本教育を支援するシステムの開発も行ってきた.ソフトウェアシステムを設計・開発するとき,プロジェクト内でのコミュニケーションの円滑な流れや情報の共有がそのプロジェクトの成功に大きくかかわってくる.著者らの教育実践経験から,本教育におけるコミュニケーションとして,学習者間でのコミュニケーションのみでなく,学習者と教授者側とのコミュニケーションも重要であることが分かっており,それを支援するシステムとして学習者グループ内でのコミュニケーションに加え,教授者と学習者間でのコミュニケーション支援,インスペクションプロセス支援機能を提供した.本システムを実際の授業に適用した結果,これまでの電子メール中心のコミュニケーションから,本システムを中心としたコミュニケーションに移行することができた.とりわけ,コーディングや分析・設計におけるグループ内での問題解決,ならびにインスペクションやテストなどの検証を行う工程における学習者と教授者側とのコミュニケーションにおいて活用されていることが分かった.また,非同期分散形態でのインスペクション支援は,インスペクション実施に対して時間,場所の制約からの解消,教師がコメントを書くことにより意図が確実に理解でき,後から見直すことができ,コメントを共有することができるなど学習効果向上に寄与した.With the rapid permeation of information technology, the demands for software system development are increasing. From such social background, people who are capable of designing and developing such systems are required. However there is little opportunity that the students experience total application systems development in the form of project like a practical setting. The authors have been offering a class called ``System design'' since 1997. The authors have also been developing a group learning support system. In designing and developing software systems, good communication and information sharing in a project is one key success factor. So the education support system should support communication. The authors provided process oriented communication support based on our experience to support Q&{}A, announcement from teacher to students, and the inspection process. We applied this system to the real exercises of the class. We could replace many of E-mail communications\linebreak\nullwith this system. By this, we can share the learning process and this contributes to knowledge sharing across times.

言及状況

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こんな論文どうですか? ソフトウェア設計・開発グループ演習教育のためのコミュニケーション支援システム(<特集>21世紀のグループウェア),2001 http://ci.nii.ac.jp/naid/110002726037

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