著者
安福 尚文 佐賀 聡人
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.1998, no.94, pp.25-30, 1998-10-15
被引用文献数
1

人間は描画動作によって,3次元構造物の形状,大きさ,位置,姿勢などを一度に相当程度まで表現することができる.このような自然な表現法を3次元CADのヒューマンインタフェースとして活用できれば,より直感的かつ効率的な形状入力の実現が期待できる.本報告では,このような考えから,3次元プリミティブ曲線の空間描画動作同定に基づく立体プリミティブ入力インタフェースのアイディナを提巣する.また,その中核技術として必須となる3次元手書き曲線同定法「FSCI-3D」を提案する.更に,没入型仮想環境を用いて,実際に3次元プリミティブ曲線入力インタフェースを試作し,その基本動作を確認する.Man can express 3-D object's shape, volume, position and orientation all at once using gestures. It is expected that utilization of this natural expression in a human interface of 3-D CAD brings a realization of intutive and efficient input of 3-D objects. In this paper, we propose an idea of 3-D object input interface on the basis of a spatial gesture identification of 3-D primitive curves. We also propose a 3-D freehand drawing identification technique named FSCI-3D that is the core technology of the proposed interface, and actualize a 3-D primitive curve input interface using immersive virtual environment to demonstrate its basic operations.

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