著者
村田 洋 梶谷 洋司
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告システムLSI設計技術(SLDM)
巻号頁・発行日
vol.1993, no.55, pp.85-92, 1993-06-25
被引用文献数
1

単層アナログレイアウトの設計ツールとして,設計者が指定するひとつの部品の連続移動に対応して周囲の配線を連続移動させるレイアウト連続移動エディタが求められているが,その有効性は処理の早さにかかっている.筆者らは,連続移動を位相的に処理する段階(位相配線処理)とそれに続く配線の物理的実現の段階(物理配線処理)とに分けることで高速化をはかるエディタを開発中である.本稿では,全体の概要と位相配線処理部分について記述する.部品の配置に応じて領域を三角形分割し,位相配線はそれが通過する三角形の系列で表現する,というデータ構造において部品の連続移動を多角形の変形の連続で捉え,それぞれはデータ構造の部分変更で対応するワームクリープ法を提案する.実験のために仮の物理配線処理を組み込んでエディタを試作したところ,実時間エディタとして設計者が満足できる早さで動作させることができた.As an interactive design tool for analog circuit layout, a layout editor is useful if wires are transformed continuously with a continuous move of a module which is instructed by a designer. To realize this function with a quick response time, the editor we are developing divides the continuous move into topological move phase (topological wiring process) and physical realization phase (physical wiring process). In this paper, after the overview of the whole system, topological phase is studied. Using the triangulation data structure of the wiring space, topological wires are expressed as a sequence of passing triangles. The proposed algorithm named Worm Creep Method moves one polygonal object by a sequence of local data modifications which is a polygon deformation with surrounding space. With a test version of physical phase algorithm, a prototype editor is developed and demonstrated to response quick enough for interactive use.

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