著者
五十嵐 博
出版者
東海大学
雑誌
東海大学紀要. 海洋学部 (ISSN:13487620)
巻号頁・発行日
vol.7, pp.23-34, 2009-03-31

Mardi is an allegory, the main theme of which is a real world named Mardi where sins and evils abound. Taji, the protagonist and his companions try to seek out ideal innocence, happiness, and peace, only to be disillusioned and repelled by many a wrong and vice they encounter throughout Mardi.The most repulsive is gloomy Maramma, which represents domineering ecclesiastical system and whose institutional religion Taji and others reject. Babbalanja, speaking for Melville's rational judgment based on his acquired wisdom, decides to stay in Serenia where Christian love and faith are practiced "without priests and temples," and concludes his voyage there, whereas Taji, who stands for Melville's instinct, turns his back on Mardi and pursues lost innocence into the outer seas while being pursued by avengers who incarnate Melville's sense of guiltTaji's final behavior in the last chapter implies the downright refusal and denial of the human world and its reality that include existing Christendom and Christian faith.『マーディ』は寓意物語で, そのメイン・テーマはマーディと名づけられた現実世界であり, そこには罪と悪がはびこっている.主人公のタジと彼の仲間たちは理想のイノセンスと幸福, 平安を探し求めるが, マーディ内のいたるところで目にする数々の不正と悪徳に幻滅させられる.最も嫌悪すべきは陰鬱なマラマ島で, 人々を強圧的に支配しているキリスト教体制の寓喩であるこの島の制度化された宗教をタジ一行は拒絶する.後天的知恵に基づくメルヴィルの理性的判断を代弁するババランジャは,「聖職者や礼拝堂なしで」キリストの愛と信が実践されているセレニア島にとどまることにし,そこで彼は航海を終える.メルヴィルの本能を代弁するタジは, マーディに背を向け, 失われしイノセンスを追い求めて外海に出るが, 同時に, メルヴィル自身の罪の意識の化身である復讐者に追われる.最終章でのタジの最終行動は, キリスト教界とキリスト信仰を含めた人間世界の現実に対する全面的拒否と否定を含意している.

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こんな論文どうですか? 『マーディ』での若きメルヴィル-(3) -喪失と幻滅-(五十嵐 博),2009 https://t.co/9TsL2HMNUB

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