著者
稲垣 意地子 大石 哲 砂田 憲吾 湯本 光子
出版者
日本自然災害学会
雑誌
自然災害科学 (ISSN:02866021)
巻号頁・発行日
vol.27, no.4, pp.401-413, 2009-02-28
参考文献数
16

This study aims to obtain psychological aspect of children for understanding memories of disaster prevention education materials. For this purpose attitude surveys were conducted. First, a video-story was created from past landslide disaster at Mukawa of Yamanashi Prefecture in 1959. The story contains a lesson about the disaster. From the video-story, the memories of children were analyzed by dividing the video-story into illustrations and narrations. The main finding of analysis shows that a possibility that the illustrations and the narrations of the scenes chosen by children had emotional stimuli (emotional arousal) which made the children's preserve their memories.

言及状況

Facebook (1 users, 1 posts)

【論文紹介】 「ビデオストーリーを用いた防災教育のための児童の記憶形成の把握に関する研究」 小学生への防災教育において、防災に関するビデオストーリーを教材として使用した場合、児童たちがどのような情報に注意を向けて意識を変化させていたのかを把握している論文です。 手順としては、 ①ビデオストーリーを作成する ②ビデオストーリーの視聴前後と数週間後に意識調査を行い、児童の記憶状態と記憶の正確性を確 ...

収集済み URL リスト