著者
七邊 信重
出版者
社会・経済システム学会
雑誌
社会・経済システム (ISSN:09135472)
巻号頁・発行日
vol.32, pp.175-183, 2011

Independent productions of manga, game and music, etc. are the cultures with which it is widely familiar in Japan. These cultural practices are done by using services of shops selling independent production goods, print companies, etc. In a modern Doujin Field, the role of "Cultural mediators" (Bourdieu 1979=1990; Negus 1996=2004) or "Business components" (Deguchi, Tanaka, and Koyama 2009) that has a great knowledge of Contents are thought to be a very large. However, this agents' role has been hardly studied up to now in the doujin culture research of sociology and cultural studies. So, in this paper, using "the Field of Cultural Production Theory" of Pierre Bourdieu and participatory observation approach, paying attention to the "Doujin Shops", I analyze practices and strategies of "Cultural mediator" in Doujin Field and structures and norms by which they are conditioned.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (3 users, 5 posts, 0 favorites)

こんな論文どうですか? 文化と経済のジレンマ : 同人界における「文化媒介者」の社会学的分析(グローバリゼーションにおける社会・経済システムの構想)(七邊 信重),2011 https://t.co/NahiWkXwnH
CiNii 論文 -  文化と経済のジレンマ : 同人界における「文化媒介者」の社会学的分析(グローバリゼーションにおける社会・経済システムの構想) https://t.co/jrdJbPIANK #CiNii
文化媒介者。特に厳密な定義はなかったように思うが、「仕掛ける」人たち、マーケッターだけではないだろう。この文脈とは異なるが、最近これを鍵語にした考察もあるようで。http://t.co/jrdJbPIANK

収集済み URL リスト