- 著者
-
城 佳子
- 出版者
- 文教大学
- 雑誌
- 人間科学研究 (ISSN:03882152)
- 巻号頁・発行日
- no.34, pp.63-72, 2012
The effects of self-disclosure and perceived social support from friends on perceived acceptance were investigated among undergraduates. In addition, the effects of promoting self -disclosure skills on those processes were also examined. Participants were 144 undergraduates who completed a questionnaire that measured their self-disclosure to friends they spent time with at university , perceived social support, perceived acceptance , and self-disclosure skills. Results showed that social aspects of self-disclosure affected perceived social support and that perceived social support affected perceived acceptance. Moreover, self-disclosure skills affected all elements of those processes, and theoretical model was validated. 大学生を対象として、友人への自己開示、知覚されたソーシャルサポートが被受容感に及ぼす影響を検討した。加えて被開示スキルがこの課程に及ぼす影響も検討した。大学生144名に対して、学内で時間を共有する程度の友人に対する自己開示と、知覚されたソーシャルサポート、被受容感、被開示スキルについての質問紙に回答を求めた。その結果、社会的自己の開示がソーシャルサポートの知覚に影響を及ぼし、ソーシャルサポートの知覚が被受容感に影響を与えていることが明らかにされた。さらに、被開示スキルは自己開示、ソーシャルサポート、被受容感のいずれにも影響をおよぼすという結果が得られ、仮説モデルは検証された。