- 著者
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古城 建一
川内 敬介
- 出版者
- 大分大学教育福祉科学部
- 雑誌
- 大分大学教育福祉科学部研究紀要 (ISSN:13450875)
- 巻号頁・発行日
- vol.30, no.1, pp.71-86, 2008-04
大分市S小学校の学童保育クラブにおける低学年児童の遊び###を対象として参与観察調査および聞き取り調査を実施したところ,スポーツ###的遊び,鬼ごっこ等など合計54の遊びを収集することができた。これらの###遊びを事例として,活動の開始から終了までの経過を分析したところ,すべ###ての事例においてルールのつくり変えが認められた。その回数は7回ないし###2回で,平均は4回であった.また,そのつくり変えは遊ぶ中で生じる不都###合(ルール破りや危険性)等がきっかけになること,遊びをより面白く・活動###しやすくするためであること,1人の子どもによる提案と遊び仲間の合意に###よること,等が明らかになった。さらに,殆どの事例において,ルールのつ###くり変えが遊びに肯定的変化(遊びやすくなった,面白くなった)をもたらし###たことも明らかになった。###以上を論拠として,本稿では低学年児童の遊びは既定のルールに従ってゲ###ームが進行するスポーツと異なり,ルールをつくり変える過程として成立す###ること,つまり遊びとは遊びづくりでもあり,その遊びづくりは遊びやすさ###や面白さを追求する営みである,と論じた。###We carried out the society survey targeting at the play of the ###schoolchildren in the lower grades in the after-school care for children's###club of Oita Municipal "S" Elementary School. As a result, we collected a ###total of 54 games such as sports play and blindman's buff. We analyzed ###all of these games and made several findings. All the games include the ###several changes of the rule. Each and every change of the rule is triggered ###by any inconvenience they come across in their playing. The rule change is ###carried out to make the play more interesting. The rule change brings about an ###affirmative change to play.###On the basis of the above-mentioned findings, we made it clear that the ###schoolchildren in the lower grades enjoy their play and make most of the ###several changes of its rule and that such a rule change is done for the pursuit ###of the fun they have while playlng.