著者
小松 久恵
出版者
人間文化研究機構地域研究推進事業「現代インド地域研究」
雑誌
現代インド研究 (ISSN:21859833)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.131-151, 2013-02

著名なマールワーリー商人の自伝や日記において、彼らはガーンディーを信奉し独立運動を熱心に支持する質実剛健な姿で描かれている。しかし1920 年代後半に刊行された人気ヒンディー雑誌の特集には、マールワーリーは享楽豪奢で後進的な姿で表象される。自己表象とは180度異なるこのイメージは、都市部に移住したマールワーリーの「他者性」だけでなく、表象する側、つまり当時の北インドエリートが直面していた自身のアイデンティティーの揺れもまた表している。近代ナショナリストとしての自己イメージを確立するため、彼らはマールワーリーに「ミラーイメージ」としての役割を課した。In autobiographies and diaries by prominent Marwari traders, such as Jamnalal Bajaj and G.D. Birla, they represented themselves as very simple and diligent men who had been eagerly supporting the independence movement under the influence of M.K. Gandhi. However, in the special issue of Chand magazine published in November 1929, which featured the Marwaris, they were represented as 'others' and depicted with a totally opposite image, namely fast-living, greedy, stingy, mean, conservative, backward and so on. It shows us not only the Marwari image of 'otherness' defined by the so-called elites in Northern India but also illustrates the antilogy of the elites who themselves were floundering between modernity exemplified by the material realm and tradition embodied in the spiritual realm.

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CiNii 論文 -  <論文>「質実剛健」 あるいは 「享楽豪奢」 : 1920—30年代北インドにおけるナショナリズムとマールワーリー・イメージをめぐる一考察 http://t.co/t03Q8i3BNc #CiNii

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