著者
名嘉山 リサ Nakayama Risa 総合科学科 Department of Integrated Arts and Sciences
出版者
沖縄工業高等専門学校
雑誌
独立行政法人国立高等専門学校機構沖縄工業高等専門学校紀要 (ISSN:1881722X)
巻号頁・発行日
no.10, pp.41-53, 2016-03

戦後27年に及んだ「アメリカ世(ユー)」と呼ばれるアメリカによる沖縄統治時代に行われた広報活動のなかに、映像メディアを使うという方法があった。それによって統治政策を沖縄住民に広く知らしめ、理解を求め、統治を円滑に行うことを目指した。統治前半の1940年代から1950年代はニュース映画やドキュメンタリー映画などを入手・制作し、映画館や文化会館等での上映、あるいは巡回上映を行ったが、1960年前後にテレビ放送が始まるとテレビ番組も制作するようになった。琉球列島米国民政府(USCAR)はテレビの影響力に期待し、電波を通して米民政府の政策や実績をお茶の間に届けることに投資したわけだが、1960年代後半に沖縄返還が決まったのちも、次の目標を見据えその活動が止む事は無かった。本稿では1960年代後半以降のUSCARのテレビ番組制作に焦点を当て、広報局視聴覚課の任務やUSCARの広報戦略などを整理し、当時地元の民放二局で放映された番組の中から3本をモデルケースとして分析することで、その時期のUSCAR制作テレビ番組の実態を探る。During the 27 year U.S. rule of Okinawa from 1945 to 1972, the U.S. military government used audiovisual media as part of its educational and public relations activities. The United States' aim was to govern Okinawa smoothly by garnering the local residents' understanding for their occupation policies through these activities. During the first half of the occupation, the military government obtained and produced newsreels and documentary films, andscreened them in movie theaters, public halls, and outdoor areas. When TV broadcasting began around 1960, they shifted to produce TV programs. The United States Civil Administration of the Ryukyu Islands (USCAR),established in 1950, which succeeded the United States Military Government, had high expectations in regards to the influence of TV media, and therefore invested in disseminating its policies and achievements via air waves.USCAR continued to produce TV programs after the reversion of Okinawa was agreed to by the U.S. and Japan,for it had as an objective to psychologically prepare Okinawans for the reversion through TV programming. This paper focuses on the TV programs produced by USCAR during the last phase of its rule and examines the missions of the audio-visual division of the Public Affairs Department of USCAR and the conditions behind theirTV productions. The paper specifically focuses on three TV programs that were recently restored for a screening held in Okinawa in 2015—TV Weekly: A New Handicraft Shop, TV Weekly: A Year End Charity Campaign by the Americans, and Man, Time, and Place: American Children Learning Japanese Culture, and aims to elucidate the actualities of these programs made circa 1970.

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こんな論文どうですか? 1970年前後のUSCAR制作テレビ番組 : 『人・時・場所』と『テレビ・ウィークリー』の制作背景とテレビメディアを使った広報外交(名嘉山 リサほか),2016 https://t.co/6b21WEk6HX

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