- 著者
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野村 みどり
- 出版者
- 東京都立大学都市研究センター
- 雑誌
- 総合都市研究 (ISSN:03863506)
- 巻号頁・発行日
- no.43, pp.p107-123, 1991-09
本研究では、1989、1990年度に実施した47都道府県、全市および都内23区の教育委員会教育長を対象とするアンケート調査結果から、各種特殊学級の設置・運営に関する実態を把握・分析し、その結果から、多様な児童生徒に対応できる柔軟で弾力的な特殊学級設置・運営のあり方をもとめることを目的とする。各市区における全公立小中学校総数に対する特殊学級設置校数の割合は、未設置から全校設置まで幅広く、平均すると半数の学校に特殊学級は設置されている。今後の特殊学級設置については、都道府県では各市町村に任せるという意見が、政令市と市区では増設を進める意見が比較的多い。特殊学級の運営方式を固定制、通級制、巡回制に分けてみると、1つの自治体においても特殊学級種別によって運営の方法をかえるなど、特殊学級設置・運営に関する自治体毎の対応は多様であり、その格差は大きい。通級制は難聴・言語障害学級を中心に定着しており、巡回制導入への期待は少なくない。通級制では校外通級に伴う授業時間の減少と親の付き添いを、また、通級制と巡回制の両者については制度の未確立を問題とする市区が多い。院内学級では、入退院の転出入によって学級を維持できる安定した児童生徒数を確保できないこと、中学校段階では教科担任制に対応できる教師数を確保できないことが最も大きな問題である。短期入院児童生徒への対応が中心になる院内学級では、原籍校との連携を重視した設置・運営の検討が必要になる。登校拒否については、ほとんどの市区が問題とし、その対策としては、カウンセラーによる相談体制、保健室の充実、個別的なわかる授業の研究・導入など、全般的な学習・生活のサポート体制整備が有効と考えられている。幼稚園と高校の特殊学級設置の必要性を指摘する市区は比較的多く、幼・小・中・高校を通した弾力的な特殊学級設置・運営がもとめられている。I surveyed the actual conditions of all sorts of special classes in Japan's 47 prefecutures in 1989 and 1990. The chairmen of the prefectural education committees were asked to report on the requirements for establishing special classes,their numbers and details of management. My purpose was to study the establishment and management of special classes flexible enough for children with special educational needs. Special classes have been set up in about half of public elementary and junior high schools nationwide,but there are still some cities that have none,while others have them in every school. The metropolitan and prefectural governments intend to entrust the establishment of further special classes to the individual wards,cities towns and villages. Among them,capital cities,wards and cities are determined to increase the number of special classes. There are three types of management systems: full-time special classes,part-time special classes,and classes with itinerant teachers. Measures and management differ greatly from district to district. Most of the hearing impaired and the speech disordered are provided with part-time special classes,but some voice their desire for classes with an itinerant teacher,because of the short class time,the need for an escort and the long hours spent on escorting. Most cities and wards have not resolved the question of part-time special classes versus classes with an itinerant teacher. With no stable number of pupils and a lack teachers to cover the full middle school curriculum,hospitals also have problems keeping their special classes going. If children are hospitalized for only a short time,close cooperation between school and hospital is crucial. Most cities and wards appreciate some children's refusal to attend school and are examining the problem in search for countermeasures in the areas of learning and living as well. Cunselling systems,health inspection rooms and individual teaching are being considered among other comprehensive measures. Many cities and wards pointing out the need for special classes in kindergartens and high schools,are actually concerned with establishing a total education system for the handicapped from kindergarten through high school.