- 著者
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池野 範男
山根 悠平
- 出版者
- 日本体育大学大学院教育学研究科
- 雑誌
- 日本体育大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:24338656)
- 巻号頁・発行日
- vol.3, no.2, pp.255-264, 2020-03-30
本稿の目的は,学術研究を進める研究者・科学者に求められる研究の信頼性について,信頼性を揺らがせる不正と,それを防ぐ方策や一人ひとりの研究者・科学者の研究倫理を明らかにすることである。そのため,研究一般とともに,教育研究における研究の信頼性の問題を取り上げ,なぜ研究の信頼性が揺らいでいるのか,その要因を考察するとともに,研究の不正の事例を解明し,それを回避する研究上の行動を究明する。そして,研究の信頼性を担保するものとして,トライアンギュレーションを紹介し,研究とその遂行において研究方法を多様に使うことで,研究の信頼性を確保しより高めていくのかを研究論文を事例にして解明する。教育研究を進めるとき,各研究者・科学者が遵守すべき研究倫理に関して,被験者保護を中心に研究計画・実行場面と,論文にまとめる場面において明らかにする。これらの考察の結果,結語として,次の2 点を指摘した。① 研究者・科学者は常に,研究の信頼性を各自,各グループとともに,研究者・科学者のコミュニティや社会において保証しなければならない。② その保証は,各研究者・科学者の倫理とともに,研究の計画と実行における多面的対応(チェック体制,トライアンギュレーションなど)にて確保しなければならない。The purpose of this study is, in regard to the reliability of research demanded of researchers and scientists who advance academic research, to clarify the dishonesty that jars reliability, measures to prevent it, and research ethics for individual researchers and scientists. Therefore, together with general research, this study takes up issues regarding reliability in educational research, considers the reasons and causal factors why research reliability is threatened, reveals cases of research dishonesty, and investigates the actions taken in research to avoid their occurrence. In addition, triangulation is introduced as a way to ensure the reliability of research, and research papers are used as examples to clarify whether the reliability of research is secured and enhanced using various methods in research and its execution. When conducting educational research, the research ethics that each researcher / scientist should strictly follow, with an emphasis on the protection of participants, is clarified in the planning and implementation of research. As a result of these considerations, the following two conclusions have been drawn.① Researchers and scientists must always ensure the reliability of their research by themselves and with every group in the community of researchers and scientists and in society.② This must be guaranteed through the ethics of each researcher/scientist and through multifaceted measures (checking system, triangulation, etc.) in the planning and the conduct of research.