著者
二村 正之 若原 弘之 宮本 龍夫
出版者
日本鱗翅学会
雑誌
蝶と蛾 (ISSN:00240974)
巻号頁・発行日
vol.65, no.2, pp.60-64, 2014

イナズマチョウ属Euthaliaの幼虫の棘に毒性があるかどうかを調べるために,モニナイナズマEuthalia moninaとビャッコイナズマE. byakko各々5齢幼虫の形態を観察し,さらに被験者(50歳,男性)の皮膚へ直接触れさせる方法により皮膚炎発症の有無を確認する実験を行った.形態観察の結果,E. moninaの幼虫背面の棘に黄色の球状部が多数認められるのに対し,E. byakkoにはほとんど認められないことが判明した.さらに,被験者の前腕部に虫体を付着させる実験で,E. moninaでは虫体が皮膚に触れると疼痛をもたらし,10分後に早くも付着部皮膚に皮膚炎(痒みを伴う紅斑や膨疹)が出現し,48時間後にはそれが幼虫の形に浮き出るほど進行した.結局,これらの症状が消失するまでに120時間(5日間)以上を要した.これは既に毒棘による皮膚炎の発症が報告されているマダラガ科Zygaenidae幼虫による反応に近いと考えられた.一方,E. byakkoでは皮膚にそのような変化はまったく認められなかった.以上の結果から,E. monina 5齢幼虫の棘から毒液が分泌される可能性が示され,これが,背部の棘にある黄色の球状部に含まれている可能性があることが示唆された.一方E. byakko 5齢幼虫にはそのようなことがなかったという事実は,毒棘がEuthalia属幼虫すべてに存在するものではないことを示している.
著者
二村 正之 若原 弘之 宮本 龍夫
出版者
日本鱗翅学会
雑誌
蝶と蛾 (ISSN:00240974)
巻号頁・発行日
vol.65, no.2, pp.60-64, 2014-07-29 (Released:2017-08-10)

イナズマチョウ属Euthaliaの幼虫の棘に毒性があるかどうかを調べるために,モニナイナズマEuthalia moninaとビャッコイナズマE. byakko各々5齢幼虫の形態を観察し,さらに被験者(50歳,男性)の皮膚へ直接触れさせる方法により皮膚炎発症の有無を確認する実験を行った.形態観察の結果,E. moninaの幼虫背面の棘に黄色の球状部が多数認められるのに対し,E. byakkoにはほとんど認められないことが判明した.さらに,被験者の前腕部に虫体を付着させる実験で,E. moninaでは虫体が皮膚に触れると疼痛をもたらし,10分後に早くも付着部皮膚に皮膚炎(痒みを伴う紅斑や膨疹)が出現し,48時間後にはそれが幼虫の形に浮き出るほど進行した.結局,これらの症状が消失するまでに120時間(5日間)以上を要した.これは既に毒棘による皮膚炎の発症が報告されているマダラガ科Zygaenidae幼虫による反応に近いと考えられた.一方,E. byakkoでは皮膚にそのような変化はまったく認められなかった.以上の結果から,E. monina 5齢幼虫の棘から毒液が分泌される可能性が示され,これが,背部の棘にある黄色の球状部に含まれている可能性があることが示唆された.一方E. byakko 5齢幼虫にはそのようなことがなかったという事実は,毒棘がEuthalia属幼虫すべてに存在するものではないことを示している.
著者
二村 正 石田 茂資 渡辺 巌 Tadashi NIMURA Shigesuke ISHIDA Iwao WATANABE 船舶技術研究所運動性能部 船舶技術研究所運動性能部 船舶技術研究所運動性能部
出版者
運輸省船舶技術研究所
雑誌
船舶技術研究所報告 (ISSN:0495775X)
巻号頁・発行日
vol.32, no.5, pp.233-264, 1996-02

Capsizing and re-righting performance of three types of sailing yachts, IOR racer type, conventional type and intermediate type, was experimentally investigated in beam transient waves with various wave heights. The effect of CG height, existence of mast and flooded water volume on the critical wave height for capsizing and for re-righting was examined. It was characteristic in the capsizing motion of the models with mast that the rolling motion almost stopped just after the mast plunged into the water because of the hydrodynamic impulsive force on the mast. The stopping heel angle was almost independent of hull forms and model conditions. As a result the static stability vanishing angle, θv, was crucial for capsizing even in flooded conditions. As for re-righting motion θv was also crucial. It was clarified that the IOR racer type yacht is easier to capsize and harder to re-right because of its small θv value even if it has large GM. The way of improving the capsizing resistance was discussed. Lowering the center of gravity or attaching a small float on top of the mast could be an easy and effective way to prevent capsizing disaster because that leads to a large θv value. The flooded water, in general, enlarged θv, that made the models capsize-resistant. But for re-righting motion the relation between the critical wave height for re-righting and θv was complicated, because the water prevents the motion of the models at the same time. The probability of capsizing and re-righting in a sea state with ISSC spectrum was examined. Moreover the capsizing duration time was calculated as a safety index. It was reconfirmed again by the probabilistic approach that θv is very important for the safety of sailing yachts. θv of 120 degrees was proposed as an safety criteria.