著者
井波律子著
出版者
光文社
巻号頁・発行日
2007
著者
井波律子著
出版者
作品社
巻号頁・発行日
1998
著者
井波 律子
出版者
中國文學會
雑誌
中国文学報 (ISSN:05780934)
巻号頁・発行日
no.30, pp.p1-44, 1979-04

Hsieh T'iao 謝朓 (464-499) is a well-known poet of the Ch'i dynasty 南齊朝. This study analyzes some of the expressional elements of his poetry in an attempt to understand the characteristics peculiar to his work. First considered is the quality of 'wind' in his poems. By no means does it overwhelm by its strength, rather Hsieh's wind possesses a delicacy, an aesthetic lightness. It brings about subtle and quite beautiful transformations in the common objects against which it brushes : trees, flowers, leaves, water. A purified atmosphere pervades the poetry, owing to the presence of this light, gentle breeze. Next, the qualities of 'light' are considered. Hsieh's light is marked by two qualities, first by its cold luminosity. 'Moonlight' most clearly conveys this quality. Secondly, the poems' light is characterized by its evanescence, its diffused quality. 'The fragile sunlight of early morning' and 'twilight's pale glow' best typify this second quality. The effect of 'light' gives rise to a tranquil poetic atmosphere, conducive to an unhurried, crystallized expression of the poets emotions. Other expressional elements are next examined. Generally this concerns a process of selection, wherein Hsieh T'iao leans toward weaker, softer elements. Thus we may see an aging beauty starting to fade, or a plant just now pushing forth, or tiny insects. The apprehension of such delicate forms unexpectedly becomes the focus of a poem. In turn, the confessional aspect of his poetry is considered, with a broad outline of the poet's life provided. Lastly, the reason for Hsieh T'iao's greater success in short pieces as against his longer poems is examined. In the short poems, his poetical feelings effect a unity, fusing with the beautiful natural settings he depicts. It is in the short poems that his excellent lyric poetry achieves its ultimate expression.

1 0 0 0 OA 陽夏の謝氏

著者
井波 律子
出版者
国際日本文化研究センター
雑誌
日本研究 (ISSN:09150900)
巻号頁・発行日
vol.35, pp.135-145, 2007-05-21

1 0 0 0 IR 露伴初期

著者
井波 律子
出版者
国際日本文化研究センター
雑誌
日本研究 (ISSN:09150900)
巻号頁・発行日
no.16, pp.169-185, 1997-09

幸田露伴は一八六七年(慶応三年)、幕臣の家に生まれた。このため、明治維新を境に生家は没落、露伴は中学を中退して漢学塾に通った。この後、電信修技学校に入り、一八八五年(明治十八年)、電信技師として北海道の余市に赴任したが、二年足らずで東京にもどり、まもなく「露団々」で文壇にデビュー、職業作家となる。これを機に、放浪癖のある露伴は、原稿料が入ると旅に出かけるようになる。一種の異界志向が露伴を旅に駆り立て、その旅が次々に作品を生んだといえよう。 一八八九年(明治二十二年)の「風流仏」「対髑髏」から、「一口剣」「艶魔伝」を経て、一八九一年(明治二十四年)の「いさなとり」まで、露伴の初期作品群の鍵となるイメージは、「裏切る女」である。執拗に裏切る女を描きつづけた露伴は、「いさなとり」で、とうとう裏切る女を殺害する惨劇を描ききった。これ以後、露伴の作品の世界に、裏切る女はめったに登場しなくなる。その意味で、「いさなとり」は露伴の文学にエポックを劃する重要な作品にほかならない。本稿は、以上、旅のなかから生まれた露伴初期の作品世界の様相を、裏切る女のイメージを軸として、探ったものである。
著者
井波律子著
出版者
講談社
巻号頁・発行日
2011