著者
原島 秀人 神田 明延 佐藤 慎一 山内 真理 ローソン トム
出版者
前橋工科大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2012-04-01

複数のオンライン学習管理システム(LMS)をつなぎ合わせることによって,異なる大学に学ぶ学生達がそれぞれのeラーニング環境を離れることなく交流や恊働学習活動ができる環境を模索して来たが,本研究ではそこにマルチメディアプラグインを組み合わせ,音声やビデオを含んだプレゼンテーションの交換と相互評価の実践を試みた.また,学習ツール相互運用性(LTI)の応用を試み,LMS間で学習成果を自動的に共有する仕組みを作り,オンライン教材やプロジェクトの共有可能性を広げることができた.本研究の成果は2014年度の日本e-Learning大賞「ニューテクノロジー賞」の受賞という評価を受けた.
著者
原島 秀人
出版者
前橋工科大学
雑誌
前橋工科大学研究紀要 (ISSN:13438867)
巻号頁・発行日
vol.4, pp.107-110, 2001-03-25

There are a number of MOOs (MUD Object Oriented, where MUD stands for Multi-User Dimension) currently developed in Japan. It is questionable, however, if they will ever become popular or educationally successful. This paper will review the current developments of educational MOOs in Japan and describe some of the problems they entail. The problems include such issues as weak incentives for inviting users, lack of enough chatting ability in English among Japanese users, shortage of participation from English native speakers, want of hard-working wizards or moderators, high connection cost, lack of audio-visual stimulus, network restriction against constant telnet connection, and i-mode popularity. SaMOOrai, Costello, Kyoto-MOO, InterZone University, AndroMOO, and isMOO will be examined among others as different applications of MOO-related technology in Japan. Their characteristics, strength, and weakness will be discussed before some ideas for improving Japanese MOO environments are finally proposed.