著者
吉武 純夫
出版者
日本西洋古典学会
雑誌
西洋古典學研究 (ISSN:04479114)
巻号頁・発行日
vol.37, pp.23-33, 1989-03-15

It has often been said that if Ajax is manifesting his decision not to kill himself in his third speech, we have to assume that Ajax is lying But this is not true Ajax can at the same time be sincere throughout the third speech After abandoning suicide at the beginning of the third speech, Ajax comes to understand, first at 666 f and then at 677, what will be the result of his longer life, if he purges his "defilements", escapes the anger of Athena and buries his sword to hide it, he will come actually to obey the gods and honor the Atreidae, learning discipline Now these thoughts of Ajax make him realize the fact that reconciliation with fatal enemies will be inevitable if he continues to live A close examination of 666 f and 677 leads to such an interpretation of the third speech And if we are right in this interpretation, there is no question as to how and why Ajax, behind the stage, decided again to kill himself after the third speech, for the first speech has shown how dominant is the hatred for the Atreidae in the mind of Ajax Though gentle enough to abandon suicide in response to his wife's entreaty, he is so obstinate in his hatred as to refuse reconciliation with his enemies at the cost of his own life Ajax' hatred, shown in the play as an element always leading him to ruin, is continued by his wife and brother after his death And again, at the end of the play, dead Ajax' hatred is mentioned as an important dramatic motif Thus the play is unified by Ajax' hatred However, it is always presented in contrast to other mental elements the sense of honour and humanity It follows that Sophocles gave a dynamism (rather than a pathos) of the mind of Ajax to the traditional monotonous image of hateful Ajax
著者
吉武 純夫
出版者
名古屋大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
1998

ギリシア悲劇には人々が死を受容する様々な場面が描かれているが、その中に男女間での色々な差異が認められる.注目に値するのは、自発的な場合でもやむを得ぬ場合でも人物たちは死をよりよきものとして受容れようとするが、女性にはよき死を死ぬ機会が男性よりも閉ざされていると言うことである.それを象徴するのが悲劇『アンティゴネ』である.アンティゴネは「カロンなる死」(美しい死)を得ることができると信じ、それを目指して兄の埋葬を挙行したのだが、結局願いは叶わなかった.このことの背景にあるのは、「カロンなる死」を死ぬことはもともと女性である彼女には許されていない選択であった、という事実である.なぜなら、悲劇の時代までは、戦死以外の死が「カロンなる」と形容されることはなかったからである.「カロンなる死」とは、『イリアス』に語られた「カロンなる死体」を経て、テュルタイオスによって、「前線において戦いながら死ぬこと」と規定された.それ以外には、死が好ましい、望ましい、等と主観的・相対的によきものとされることはあっても、客観的・絶対的によきものとして主張されることは一切なかった.それが5世紀になると、『アンティゴネ』ほかの多くの悲劇が、人は戦死以外に「カロンなる死」を死ぬことができるのではないか、と問題を提起したと言える.しかし予想されるのは、いかなる悲劇もそれに肯定的な答を提供していない、ということであるが、それは今後一つ一つ検証していくべきことである.