著者
呉 江城
出版者
日本メディア学会
雑誌
メディア研究 (ISSN:27581047)
巻号頁・発行日
vol.103, pp.113-131, 2023-07-31 (Released:2023-10-24)

This article focuses on the question of how the ’Xiaozi culture’ created in China in the early 2000s and regarded as the media culture of the new urban middle class achieved differentiation from other stratified cultures. ’Xiaozi culture’ was characterized by apathy towards politics, a fervor for consumption, worship of global culture and cultural omnivorousness in which highbrow culture and popular culture coexisted. How these characteristics contributed to the differentiation of ’Xiaozi culture’ is investigated from the perspective of the cultural capital of media workers from elite universities of 1980s. Focusing on the middle-class magazines and newspapers that are at the center of the production system of the ’Xiaozi culture’, this analysis employs Shanghai Weekly, the most representative ’Xiaozi’ magazine (newspaper), as a case study. First, the editorial and management policies of Shanghai Weekly were clarified through a biographical analysis of the editor-in-chief and deputy editor-in-chief, Chen Baoping and Xu Husheng. Then, a comparison with other stratified cultures was performed in terms of front-page design, column placement and content production location information, in order to analyze the function of cultural capital in specific media practices. The results show that the editorial team of Shanghai Weekly consciously differentiated ’Xiaozi culture’ from ’official newspaper culture’ and ’masses culture’ by employing three strategies: (1) excluding politics and emphasizing consumerism, (2) focusing on Western culture within global culture (Western culture orientation), and (3) emphasizing the niche nature of the cultural market (limited acceptance orientation). It was also confirmed that the cultural capital of elite university students contributed to generating such strategies.
著者
呉 江城
出版者
京都大学大学院教育学研究科
雑誌
京都大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13452142)
巻号頁・発行日
no.66, pp.233-246, 2020

本稿の問題意識は、1990年代の中国の都市新中間層の文化に表れた特性にある。その特性は、特殊な歴史条件にあった学校教育から短時間で獲得した文化資本の在り方と深くかかわっている。しかし、これまでの研究では、そのような視角が等閑視されてきた。先行研究に対する批判を踏まえて、本稿は1980年代に流行った「文化熱」をてがかりに、急速な高等教育改革によって形成したエリート大学生の文化的教養習得に焦点をあて、その実態を明らかにすることを研究目的とする。多様な歴史資料を取り扱った本稿は、エリート大学生の文化的教養の習得状況およびその特徴を「読書文化」、「娯楽文化」の枠で精緻に描き出してまとめた。今後は1990年代の新たな社会動向に注目し、中国の都市新中間層の文化の特性の解明に向けて続いて歴史的考察を行う。