著者
坂田 浩亮 新保仁 松本 裕治
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告自然言語処理(NL) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2007, no.94, pp.113-119, 2007-09-26
被引用文献数
1

言語教育において,学習者の言語習得度を知ることは教師にとって重要なことであるまた,言語学習者の言語習得度を客観的に量る手段があれば 学習者は教師がいなくても自分の言語習得度を評価できるため,学習効率の向上につながると考えられる.本発表では 言語学習者の作文と習得度別コーパスとの類似度に基づいて 学習者の言語習得度を推定する手法を提案する.NICT JLEコーパスを用いて行った提案手法の評価実験と,その結果について紹介する.We propose methods for automatically evaluating second language learners' proficiency levels. These methods not only help teachers evaluate students' proficiency levels, but also accelerate students' learning, since they can evaluate their proficiency levels whenever they like without consulting their teachers. The proposed methods compute students' proficiency levels on the basis of the similarity between their free compositions and the corpus of compositions divided into skill levels.