著者
大坪 直人 戸村 義男 市川 隆男 雪野 一正 伊達 吉克 大久保 英彦
出版者
一般社団法人映像情報メディア学会
雑誌
映像情報メディア学会技術報告 (ISSN:13426893)
巻号頁・発行日
vol.24, no.19, pp.31-35, 2000-02-25

On January 2000, NHK began broadcasting of a Hi-Definition Drama "Aoi - Tokugawa San-dai". In this drama, video compositing was applied for several scenes in order to realize grand-scale and realistic images, which are the main features of Hi-Definition. In the scene of "The Battle of Sekigahara", the great army with thousands of warriors was realized by compositing video images with 3-D Computer Graphics in multi-layers. In the crane-shot of Osaka Castle, digital painting was used to recreate the castle. By utilizing the merits of non-liner video compositing and 3-D CG, effective and efficient production of the drama was possible. In this report, an outline of the video compositing techniques within this drama will be explained.
著者
松永 孝治 飯田 正博 西田 孝史 大久保 英彦
出版者
一般社団法人映像情報メディア学会
雑誌
映像情報メディア学会技術報告 (ISSN:13426893)
巻号頁・発行日
vol.26, no.57, pp.9-12, 2002-09-06

「FIFA2002ワールドカップ」(日本,韓国共催)のスタジオパート,およびハイライト番組をバーチャルセットシステムを使って生放送した.3次元リアルタイムCGソフト「vizrt」(vizrt社製)とハイビジョン描画システム「AV-VS3000」(松下社製)を組み合わせたバーチャルシステムの構築は今回初めてである.ペデスタルカメラ用とクレーンカメラ用の2式のバーチャルシステムを1台の制御PCで制御する構成とし,カメラデータのフォーマット変換およびvizrtのシーンの外部制御のためのプログラムを開発した.