著者
大井 義洋
出版者
日本マーケティング学会
雑誌
マーケティングジャーナル (ISSN:03897265)
巻号頁・発行日
vol.42, no.2, pp.29-40, 2022-09-30 (Released:2022-09-30)
参考文献数
27

2021年9月に日本初の女性プロ・サッカーリーグであるWEリーグが誕生し,初年度は11クラブが参画した。サッカーの一般的なリーグ構造である昇降格制ではなく,クローズドなリーグ構造であり,また東アジアでは初となる秋春シーズン制を採用した。このリーグではサッカー事業の成長だけでなく,女性活躍社会の実現をはじめとした社会課題解決をもその理念に掲げ取り組んでいる。リーグ経営ではリーグ,クラブ,選手,マーケティングパートナー企業,メディア等のステークホルダーが弱い繋がりの強さによって一体となるコレクティブ・インパクトを形成し,リーグの存在意義であるパーパス経営を推進することにより,WEリーグの成長・発展を達成しうる可能性があることを明らかにした。
著者
大井 義洋
出版者
中央大学専門職大学院事務部戦略経営研究科事務課
巻号頁・発行日
2019-03-24

【学位授与の日付】2019年3月24日【学位授与の要件】中央大学学位規則第4条第4項【論文審査委員主査】丹沢 安治 (中央大学大学院戦略経営研究科教授)【論文審査委員副査】榊原 清則 (中央大学大学院戦略経営研究科教授)、山本 秀男 (中央大学大学院戦略経営研究科教授)、田中 洋 (中央大学大学院戦略経営研究科教授)、手塚 公登(成城大学社会イノベーション学部教授)
著者
大井 義洋
出版者
戦略経営研究科
雑誌
大学院研究年報 戦略経営研究科編
巻号頁・発行日
vol.5, pp.131-152, 2018-03-24

In this paper, Professional football leagues have been identified as economic actors pursuing revenues and their development mechanism will be studied. The subject of this study will be the top 5 European leagues who have developed to stand out from the rest of the world from various perspectives including an economic perspective.The analysis method relies on Christensen&Carlile(2009) where existing studies and cases are used for building theory, and analysis was conducted using semi-structured interviews based on research questions and existing studies.According to the analysis, in a world of globalization, the top 5 European leagues where each league would be an exclusive company in each territory created a world system under formal or informal institutions. Domestic(National)Regional(European) and Global(World) were each seen as platforms consisting the triple platforms. The UEFA Champions League (European Regional platform) was perceived the core of the earning cycle in developing its own eco-system to enable economic growth and coevolution.