著者
太田 直道
雑誌
宮城教育大学紀要
巻号頁・発行日
vol.44, pp.308-293, 2009

What is the essence of the philosophy of Spinoza? Why are we attracted to the philosophy of Spinoza? In theage of rationalism and enlightenment, Spinoza didn' t mean to proceed another way. His argument is definitelyrational, and full of analytical mind. We can see in his thought the spirit of a logical argument and of a criticalradicalism. In his "Ethica", he declared to examine radically the mind of human being, and here we can see hisfree and independent spirit. It was a strife against the human mind which had fallen into the delusion andsuperstition, and the main battlefield was moral and religion. He asked to understand all by the principle ofnecessity, and of "sub specie aeternitatis", and it means that Spinoza had protested against the hegemony of moral,which had played a role of hotbed for any superstition. To make this point at issue clear, we consider the following discussions: 1.The meaning of Ethica by Spinoza 2.On the ethics of modal affection 3.On the ethology of mind 3.On unity and eternity
著者
新田 秀樹 里見 まり子 吉川 和夫 太田 直道 浅野 治志 桂 雅彦
出版者
宮城教育大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2006

教科横断的な表現教育を教員養成教育に導入するため、芸術家や民間芸術教育者を招き、ミュージアム等とも連携し、「美術」「音楽」「言語」「身体表現」などの複数分野を融合する授業の開発研究を下記のとおり行った。1.「表現教育の教育臨床的研究:五感アート・ラボ=共感覚の森」(大学サテライトギャラリー)視覚、聴覚、触覚を総合した描画の臨床心理学的研究、展覧会、ワークショップ。2.「響くことば、黙することば:能・パントマイム・即興ダンスの出会い」(大学サテライトシアター)金春流宗家他の芸能者、音楽家等とのコラボレーションによる授業開発。3.「遊具をデザインする:遊びながら学ぶために」遊具デザイナーを招いて遊具を創作するプロダクトデザインのカリキュラム開発。4.「身体と映像:身体表現演習」映像アーティストと作曲家との協同による、身体、映像、音が融合した表現教育のプログラムの開発。5.「映像・音・からだをつなぐ」(大学サテライトスタジオ)倉庫空間を活用し、映像インスタレーションと音響彫刻「音のかけら」を組み合わせた、からだの諸感覚を覚醒する授業モデルの構築。6.「音具をつくる、音を感じる、音で対話する」(大学サテライトスタジオ)土や竹を使った音具づくり、コントラバス奏者による即興演奏を組み合わせ、ことばを使わないコミュニケーションを創造する実践研究。7.能楽・パントマイム、即興ダンスの融合授業を大学で展開する「ステージアートとクラスルーム」の研究活動。8.国内、米国、ドイツ等の領域横断型芸術表現の教育プログラム事例調査と資料収集。表現教育に関する情報発信ができる仮想研究ラボ「五感アート・ラボ」ウエッブサイトの開設。