著者
竹本 裕子 妹尾 正巳 神宮 英夫
出版者
日本官能評価学会
雑誌
日本官能評価学会誌 (ISSN:1342906X)
巻号頁・発行日
vol.5, no.2, pp.112-117, 2001-09-15 (Released:2013-08-08)
参考文献数
6
被引用文献数
3 4

In the research of evaluation term, the relation between term and physical attribute has been discussed. It is necessary to research a nonchalant word where the customer spontaneously utters in daily life. The purpose of this research is to clarify whether Onomatopoeia and the exclamation are appropriate for the evaluation term. The sensory evaluation experiment of the milk lotion, which is already on the market, is done. The evaluation terms were 13 terms of Onomatopoeia and 12 terms of exclamation. The results of principle component analysis in Onomatopoeia and SURYOUKA III in exclamation became clear the followings. Onomatopoeia is a term that is able to evaluate physical attribute and to express affection. This is suitable for the evaluation of affections after an assessor has been aware of physical attributes. The exclamation is suitable for the expression of affections on the first impression.
著者
妹尾 正巳
出版者
日本化粧品技術者会
雑誌
日本化粧品技術者会誌 (ISSN:03875253)
巻号頁・発行日
vol.45, no.4, pp.291-296, 2011-12-20 (Released:2013-12-20)
参考文献数
8
被引用文献数
2

感性を感動を測る尺度と考えると,感性工学実現への道筋が見えるかもしれない。感性が尺度であるならば,その感性尺度で感性品質を測ることができ,その感性品質の程度量で感性価値が決まることになる。このように考えると,感性品質を高めることで感性価値の高い商品を作り出すことができることになる。現在,われわれが着目している感性品質の一つに高級感がある。高級感は量的変数としての性格が強いため計測しやすいというのがその理由である。ここでは,スキンケア化粧品の使用感と,パンフレットの文章を対象とした高級感測定の例を紹介する。