著者
宮崎 慧 星野 崇宏
出版者
日本マーケティング・サイエンス学会
雑誌
マーケティング・サイエンス (ISSN:21874220)
巻号頁・発行日
vol.21, no.1, pp.11-35, 2013 (Released:2013-07-23)
参考文献数
47
被引用文献数
1

本研究の目的は,複数商品の購買行動間の因果関係を消費者セグメントごとに探索するためのモデルを開発することである。経済時系列解析において,複数時系列間の因果関係を同定する方法の一つにグレンジャー因果性分析があるが,本研究では潜在クラスを導入することで,消費者セグメントごとに各商品の購買行動間のグレンジャー因果性を探索するモデルを開発し,スキャナーパネルデータに適用する。これにより,デモグラフィック属性等の異なるセグメントごとに,適切な商品プロモーション活動を推測することが可能となり,また当期のプロモーション等のマーケティング変数の影響を除去した,選好の時間的推移やロイヤルティーを理解することも可能となる。
著者
宮崎 慧 星野 崇宏
出版者
日本行動計量学会
雑誌
行動計量学 (ISSN:03855481)
巻号頁・発行日
vol.43, no.2, pp.167-180, 2016 (Released:2017-06-30)
参考文献数
32

We propose an econometric two-stage model for category-level purchase and brand-level purchase which allows simultaneous brand purchase at the same time. The proposed model formulation is consistent with the traditional theory of consumer behavior, and the utility functions remain to be normally distributed. Such modeling approaches have not been found in existing econometric models. The simulation studies show the previously proposed related models can cause severe bias in predicting the future brand choices, while the proposed method can effectively predict them. Additionally in real data analysis, while the existing methods provided the parameter estimation results that were implausible, the proposed method provided the results that were plausible.