著者
小原 卓也 藤波 努
出版者
人工知能学会
雑誌
人工知能学会第24回全国大会, 3G1-OS2a-1
巻号頁・発行日
pp.1-4, 2010-06

The importance of skills has been increased recently as manual labors are still widely on demand. We have investigated proper ties commonly observable among variety of skills. However, it is not easy to study the embodied knowledge, i.e. the items of knowledge enabling skills, given the complexity of tacit knowing, especially when its contexts are not specified. Therefore, we focused on a rhythm action game to investigate open skill, a class of skills whose contexts are unknown, with a hope that our study might cast a new light on tacit knowing under unspecific contexts. We analyzedthe skill required toper form the rhythm action game using an Eye Tracker. We found through our experiment that the experts fix their eyes on a particular point while they play the game. Similar phenomena are observed in other activities,where the skills are thought to be open one. The experts are found to control their visions by limiting the time to watch items so that they can perform the task most effectively, which suggests they may automate the perception-action cycle.
著者
小原 卓也 藤波 努
出版者
一般社団法人 人工知能学会
雑誌
人工知能学会全国大会論文集 第24回全国大会(2010)
巻号頁・発行日
pp.3G1OS2a1, 2010 (Released:2018-07-30)

現在、多くの人間活動が行われる中その熟練に必要なスキルも増加している。そのため、スキルの部分的な共通点などから熟練にかかる時間の削減や他活動への応用などが求められ、身体知スキルの研究が盛んに行われている。本研究では擬似的なオープンスキルを発揮すると考えられるリズムアクションゲームに注目し、視線追従を用いたスキルの分析を行うことで、視線と熟練の相関を分析する。また、他活動への応用を考える。