著者
小塩 達也
出版者
名城大学
雑誌
若手研究(B)
巻号頁・発行日
2010

大型車両の荷重データを分析し,過積載車両の実態とその影響を把握する方法について検討した.車両の積載状態をパターンマッチングおよび各種制限値を判断して空車・積載・過積載に分類する方法を提案した.また,積載状態を判定した自動車荷重データを軸重の3乗和が損傷に比例するとした疲労損傷モデルに適用し,車両群全体がもたらす疲労損傷全体に対して,空車・積載・過積載の車両群のそれぞれの影響度を試算した.
著者
小塩 達也 O'Brien Eugene Taylor Susan
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
構造工学論文集 A (ISSN:1881820X)
巻号頁・発行日
vol.65A, pp.600-606, 2019-03-15 (Released:2020-01-27)
参考文献数
10

Weigh-in-Motion measures vehicle load on roadway without stopping traffic. Bridge Weigh-in-Motion (BWIM) uses bridges as a weight scale. The advantages of BWIM are its invisibleness to drivers, low cost and simple installation. This study tested a potential of "Contactless Bridge Weigh-in-Motion" without any sensor in bridge. A digital high-speed camera captured bridge deflection by long distance lens, and another camera captures passing vehicle on road surface. Gross vehicle weight is calculated by influence area method by integration of deflection time history and estimated vehicle speed by traffic image. The accuracy of the BWIM system was under 20% for test vehicles with known gross vehicle weight.