著者
二宮 利治 杉村 真智子 吉野 雄一郎 小室 努
出版者
公益社団法人 日本コンクリート工学会
雑誌
コンクリート工学 (ISSN:03871061)
巻号頁・発行日
vol.55, no.6, pp.523-528, 2017 (Released:2018-06-01)
参考文献数
4
被引用文献数
2

名古屋の玄関口である「JR名古屋駅」に,JRセントラルタワーズと一体となり名古屋の新たなランドマークとなる「JRゲートタワー」が誕生する。JRゲートタワーは,地上高さ220m,基礎深さGL-35mの大深度地下構造を有する超高層複合ビルであり,建築計画と施工計画上,主に地下および基礎構造に様々なコンクリート技術を取入れている。本稿では,本建物の設計概要とともに採用したコンクリート技術について報告する。
著者
青島 一樹 島田 博志 小室 努
出版者
日本建築学会
雑誌
日本建築学会構造系論文集 (ISSN:13404202)
巻号頁・発行日
vol.71, no.607, pp.125-132, 2006
被引用文献数
4

This paper proposes an improved simplified method which connects a pile head and a pile cap. The improved simplified connection method consists of a pile head embedded in the pile cap up to about 100mm depth and a tapered clearance around the pile head. To investigate mechanical characteristics of the proposed connection method, full-scale structural tests under various axial load conditions are conducted. From the test results, it is revealed that the maximum bending moment of the proposed pile head joint does not reach the ultimate bending moment of the pile, and that the relationship between bending moment and rotation angle of the pile head can be explained well by hyperbolic curves under various axial load conditions. Therefore the proposed connection method is very useful to reduce the bending moment of the pile head. It is reasonable to use hyperbolic function for seismic design of the proposed connection method.