著者
小島 晋爾 勝見 則和 宮川 浩 奥村 猛 植田 貴宣
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 B編 (ISSN:03875016)
巻号頁・発行日
vol.65, no.638, pp.3523-3529, 1999-10-25 (Released:2008-03-28)
参考文献数
9
被引用文献数
2 1

The slant-shaped squish chamber recently developed by our company improves charging efficiency and raises compression ratio of its gasoline-engines. We clarified its knock suppression mechanism using rapid compression-and-expansion machine, autoignition simulation, and 3-dimensional turbulent flame propagation simulation. The results indicate the following: 1. Timing of flame acceleration is a key of knock suppression, that is, optimum timing of flame acceleration exists in the latter half of combustion, because expansion stroke suppresses the temperature rise in the end gas. This universal mechanism improves knock-limited ignition timing and compression ratio of the above engines. 2. A cause of the flame acceleration in the slant-shaped squish chamber is strengthened turbulence occurring in front of the flame and in reverse squish flow which separates at the squish lip. 3. The reverse squish flow, which is well known to be induced by the suction due to the larger expansion ratio of squish region than the other region of combustion chamber, is enhanced by the thermal expansion of burning mixture.
著者
中原 崇文 竹内 繁千代 山中 敏彦 谷口 博 小島 晋 工藤 一彦
出版者
社団法人空気調和・衛生工学会
雑誌
空気調和・衛生工学会論文集 (ISSN:0385275X)
巻号頁・発行日
no.52, pp.p49-57, 1993-06
被引用文献数
3

我々は,地下鉄廃熱を利用したヒートポンプによる道路融雪設備を開発し,札幌市の協力を得て1987年12月より実証試験を行いその有効性を確かめることができた.本装置では,地下鉄の運転していない深夜は廃熱回収を行っていないが,地中の温度実測データを詳細に検討してみると,冬期の深夜の地下構造物は放熱可能な状態にあり,夜間のうちに熱回収可能と推定できた.実測値ベースで推算すると,気温の低い時間帯では2〜3℃レベルの温度上昇が期待でき,ヒートポンプシステムの能力増大・効率向上に役立つ結論を得た.