著者
山本 さやか 堀澤 信 品川 真奈花 今井 宗 羽田 智則
出版者
日本産科婦人科内視鏡学会
雑誌
日本産科婦人科内視鏡学会雑誌 (ISSN:18849938)
巻号頁・発行日
vol.36, no.2, pp.348-357, 2020 (Released:2021-02-02)
参考文献数
14

Introduction: A discussion that uses surgical videos in a real conference room is called a Video Conference (VC) in Japan. Although VC is a useful tool in the education of laparoscopic surgery, it is difficult to hold VCs frequently between some facilities. An Online Surgical Video Discussion (OSVD) is the idea of holding VCs through the internet. We launched OSVDs in 2017 and report on the efficacy thereof.Methods: OSVD is approved by Institutional Review Board of Nagano Red Cross Hospital. OSVDs are held via You Tube™ Live. We conducted a questionnaire to investigate the perceived efficacy of OSVD.Results: We performed OSVDs 22 times from September 2017 to November 2019. There were 27 participants that completed the questionnaire. More than 70% of them thought that they had become more motivated, their frequency of watching surgical videos had increased, and OSVD was a good opportunity to learn from other facilities. All of the participants answered that OSVD would improve their surgical skills. In addition, more certified doctors participated in OSVDs than in VCs (OSVD 38.8%; VC 12.0%).Discussion: OSVD provides a valuable opportunity for furthering laparoscopic surgery education. Participants can discuss surgical videos without actually getting together physically, for free, and without any conflict of interest. Moreover, OSVDs may contribute to reducing disparities in laparoscopic surgery between regions and facilities, and thereby lead to a standardization of surgical skills.
著者
山本 さやか
出版者
北海道大学高等教育推進機構国際教育研究部
雑誌
日本語・国際教育研究紀要
巻号頁・発行日
vol.24, pp.84-103, 2021-03

本稿は、中級理解(運用)クラスにおいて、書評ゲーム「ビブリオバトル」をオンライン授業の中で実践した報告である。普段教室で行っている実践をオンライン上で行った結果および今後の課題について明らかにすることを目的としている。今期はオンライン授業でコミュニケーション機会が限られたため、学習者には通常の教室授業時よりさらに「相手の立場に立った発表」をするよう働きかけた。その結果、オンライン上ゆえの限界があるものの、学習者はそれぞれ工夫を凝らし相手の立場にたった発表を行うことができた。またこの活動を通じて日本語で本を読む楽しさを知り、聞き手との深い議論をすることができた。本実践の結果から、オンライン上であってもビブリオバトルは中級日本語学習者にとって総合的な日本語力訓練のための意義ある活動になることが示唆された。