著者
岩田 高明
出版者
安田女子大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2001

明治5年(1872)の「学制」公布よりちょうど10年前、幕府はヨーロッパの教育事情を調査する命令を下した。それは、文久2年(1862)の遣欧使節派遣に際してなされた。幕府は使節団に対して、外交交渉と同時にヨーロッパの産業や諸制度の調査を命じたのであるが、その中に政治制度・軍制とならんで、学制の調査が重要調査事項に指定されていた。もとより、教育制度は、議会制度・税制・軍制などとともに近代国家の重要なシステムである。このような認識を政策担当者が持つようになった背景には何があったのか、それを本研究では明らかにしようとした。そして、当時としては最新の、すなわち19世紀中頃の西洋教育情報を含んでいる小関高彦『合衆国小誌』や、漢訳洋書『海国図志』『瀛環志略』『地球説略』『地理全志』『聯邦志略』『英国志』を調査分析した。その結果、これらの書籍の中には、文化の繁栄を支える大学の存在だけでなく、産業革命とともに発展してきた鉱工業のための人材を育成する中等専門学校、国民を養成するための教育制度などの情報が豊富にあることが分かった。とくに、ヨーロッパの先進国やアメリカ東部諸州において形成されつつあった国民教育制度についての情報が日本にもたらされていたことは重要である。また『聯邦志略』『英国志』は英米の宣教師が著したもので、教育が近代社会の基本的なシステムとして位置づけられていることも重要である。この点に早くから着目していたのが箕作阮甫である。彼は蕃書調所教授であり、西洋事情研究の第一人者であった。その箕作阮甫が文久2年遣欧使節派遣の時ヨーロッパ教育事情調査指令に関わったのではないかと考え、現在調査中である。
著者
岩田 高明
出版者
教育史学会
雑誌
日本の教育史学 (ISSN:03868982)
巻号頁・発行日
vol.49, pp.19-31, 2006

This article analyzes information on Western education contained in several records, namely "A British Inquiry," "A Dutch Inquiry," "A French Inquiry," "A Prussian Inquiry," and "A Portuguese Inquiry" (called collectively "A European Inquiry" hereafter), found in The Notes of Fukuda Sakutaro (27 vols.). This work, housed in the Historiographical Institute The University of Tokyo, was recorded during the Tokugawa shogunate's 1861 mission to Europe. This article discusses the following : 1. The legation of the 1861 mission and the inquiry into European educational systems; 2. The participation of Mitsukuri Genpo in the inquiry into European educational systems ; 3. Circumstances surrounding the composition of The Notes of Fukuda Sakutaro ; 4. Information about the establishment of schools and forms of administration as described in "A European Inquiry ;" 5. Information about national educational systems as described in "A European Inquiry;" 6. Information about schools of every country visited during the Mission as described in "A European Inquiry." There are five particular points made in this article. First, The Notes of Fukuda Sakutaro has not been used as a source prior to this, with the exception of "A British Inquiry," published in Seiyo Kenbunshu (A Collection of Observations of the West), in Nippon Shiso Taikei. vol. 66. Second, it was exactly ten years later that the new Meiji Ministry of Education followed in the footsteps of the Tokugawa Shogunate and began its own investigation of educational systems. The 1861 mission, in addition to its primary function of improving foreign relations, included an inquiry into European matters, under orders to "conduct an investigation into each nation's government, educational system, and military organizations with particular care." In other words, the 1861 mission was Japan's first investigation into the state of Western education, and "A European Inquiry" was the formal report. Third, it was likely because of the involvement of Mitsukuri Genpo, chief instructor of the shogunate's Bureau of Western Learning, that educational systems came to be the most important topic for the 1861 mission's inquiries. At that time, Mitsukuri Genpo, with his strong connections to shogunal leaders, was the scholar most familiar with Western education through his knowledge of Dutch and Chinese translations of foreign books. Fourth, this article discusses the analysis of the surveys of various European countries included in "A European Inquiry," on topics like the establishment of schools and the forms of administration, administrative and educational expenses. Fifth, this paper analyzes information regarding various European states' national educational systems. Information about countries with more fully developed systems, namely Prussia and the Netherlands, is particularly abundant.