著者
崎濱 栄治 川崎 泰一 本橋 永至
出版者
応用統計学会
雑誌
応用統計学 (ISSN:02850370)
巻号頁・発行日
vol.48, no.3, pp.59-70, 2019 (Released:2020-04-21)
参考文献数
26
被引用文献数
1

インターネット広告配信においてクリック率(CTR: Click-Through-Rate)の予測は最も重要な問題の一つであり,広告配信に関わる企業にとって収益に直結するテーマであることから,膨大な研究が行われている.既存研究では,CTRの予測精度向上に主眼が置かれ,特徴量の追加や加工方法,深層学習の活用など様々な取り組みが行われている.一方,広告画像の構成要素そのものの制作については,デザイナーの経験に依存する部分が大きい.クリエイティブを制作する際にどのような要素が重要であるか,指針となるエビデンスがあれば,より効率的に制作作業に取り組める可能性がある.本研究では,モバイル広告を対象としたCTR予測問題の枠組みで,広告画像における構成要素の貢献度を測定する実証分析を行った.広告画像の構成要素の抽出には,コンピュータービジョン技術を活用し,人が解釈可能なキーワードや色彩情報を得た.CTR予測の学習器として,弱識別器に決定木を用いたGBDT(Gradient Boosted Decision Trees)の結果から各特徴量の重要度と交互作用を推定し,広告画像の中でクリックに対して有効な要素を特定した.交互作用の推定は,Deng (2019)によるInterpretable Trees(inTrees)を利用した.コンピュータービジョン技術と,特徴量の重要度と交互作用が推定可能な機械学習手法を組み合わせることで,広告画像の構成要素の抽出とその貢献度測定が可能となり,幅広い応用範囲が期待できる.
著者
保田 隆明 崎濱 栄治
出版者
日本地域政策学会
雑誌
日本地域政策研究 (ISSN:13485539)
巻号頁・発行日
vol.29, pp.28-37, 2022-09-25 (Released:2022-11-01)
参考文献数
9

We conducted a demonstration experiment of digital local currency in a local shopping district. The results revealed the following three main points among the users of the digital local currency. (1) Increased attachment to the shopping district, (2) Discount not necessarily needed on the use of digital local currency among frequent users, and (3) Encouragement to use at stores they have never used before. With various digital payment methods developed by the private sector already available, a digital local currency should be designed in a way that it can coexist with these methods. In this regard, the policy implications for other regions considering the introduction of digital local currencies are the effectiveness of tying digital local currencies to existing business areas and communities to which the public is already attached, and the effectiveness of generating real communication between shoppers and store owners. There is also the possibility of revitalizing local areas by increasing the degree of attachment of shoppers to the shopping district through digital local currency.