著者
川村 聡明 玉木 久夫
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告アルゴリズム(AL) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2001, no.25, pp.41-48, 2001-03-12
参考文献数
5

与えられた囲碁の局面に対して、最善の着手とその帰結を正確に求めるアルゴリズムを設計・実装した。この実装は、5×5盤の終盤問題集(福井正明八段:「五道盤上達法」)の問題のうち、30問を、10秒から29561秒の間の時間で解く。ルールは中国ルールに基づき、無限のゲームを無勝負と解釈する。We design and implement an algorithm that rigorously computes the best move and its outcome given a board configuration of GO game. Our implementation solves 30 of the 5×5 board endgame excersizes authored by Fukui in from 10 to 29561 seconds. Our rule is based on the Chinese rule and interprets an infinite game as a void.