著者
鈴木 保彦 川端 信義 瀬戸山 聡
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
年次大会
巻号頁・発行日
vol.2019, 2019

<p>There are a few problems, recently, for jet fan ventilation of road tunnels as below. ①Change of the road construction height in the road tunnels ②Jet fan fall risk because they are over the car lanes ③Difficulty of approach check every year to the installed high position. To reduce these risks and difficulty and to improve, we plan jet fans to be smaller and set them to the outside over the car lanes and construction area for easy maintenance and easy handling. For that, CFD analysis was carried out and investigated for some same ventilating fans for 2 car lanes and one way longitudinal road tunnel ventilation.</p>
著者
菊本 智樹 川端 信義 丸山 大輔 山田 眞久
出版者
Japan Society of Civil Engineers
雑誌
土木学会論文集F (ISSN:18806074)
巻号頁・発行日
vol.63, no.4, pp.448-459, 2007

本論文は,小型道路トンネル火災の熱気流(煙)挙動特性について,3次元シミュレーションを行い検討したものである.シミュレーションの小断面トンネルに対する再現性は,火災模型実験との比較から確認した.また,小型道路トンネルの想定火災である乗用車の発熱速度(熱対流成分)および煙発生速度は,既往の実大火災実験に対してシミュレーションを試行錯誤し,それぞれ1.8MW,9g/s(最盛期)と決定した.小型道路トンネルにおける乗用車火災のシミュレーションから,普通道路トンネルに比べて煙が短時間・短距離で降下し,充満しやすいが,煙先端の移動速度は普通道路トンネルのバス火災時より遅く,普通乗用車および大型乗用車の単独火災時にそれぞれ最大で約0.8m/s,約1.0m/sであることを明らかにした.