著者
村井 まや子 Murai Mayako
出版者
神奈川大学
雑誌
人文研究 : 神奈川大学人文学会誌
巻号頁・発行日
vol.154, pp.A159-A175, 2004-12-21

一人の女の子がおばあさんの家に向かう途中、森で狼に出会う。子供に寄り道の危険を論す警告話として、あるいは悪い男に食べられるうぶな娘についての性的な寓話として、「赤ずきん」は世界中でもっともよく知られているおとぎ話の一つだろう。そして、もしヒロインが赤いずきんを被っていなかったら、と考えると、この古い物語の最大の魅力はそのタイトルにもなっている赤いずきんにあるといえるかもしれない。しかし、ヒロインは始めから赤いずきんを被っていたわけではなかった。ここではまず、「赤ずきん」と呼ばれるおとぎ話が辿ってきた変遷の中で特に重要と思われる三つのヴァージョンを検討することで、赤いずきんの下に見え隠れする女性の身体をめぐる主題を明らかにする。次に、複数の「赤ずきん」とそれらについての批評をふまえたアンジェラ・カーター(Angela Carter, 1940-92)による再話「狼たちとの交わり」("The Company of Wolves," 1979)が、この伝統的なおとぎ話の解釈の可能性を開いた後に書かれうる、少女と狼、そしておばあさんの間で新たに紡ぎ出される物語として、どのようにこの主題を変奏しているかを考察する。
著者
村井 まや子
出版者
英米文化学会
雑誌
英米文化 (ISSN:09173536)
巻号頁・発行日
vol.29, pp.105-114, 1999-03-31 (Released:2017-06-20)

My reading of Angela Carter's The Passion of New Eve concerns the way the novel engages itself with the current feminist discourse. In my view, Carter in The Passion of New Eve not only criticises the patriarchal definition of women by parodically rewriting the traditional images of women in Judaeo-Christian culture such as Eve, Lilith, and Virgin Mary, but also questions the kind of feminist thought that invokes the ancient figure of the mother goddess as an empowering image for women. For Carter, to return to matriarchy only ends up in the inverted form of sexism, and to do so means to be caught up again in the system of binary oppositions. In this novel about a man who involuntarily undergoes a physical and psychological transformation into a woman, Carter suggests that the possibility of freedom for both women and men should lie only in the constant interchange between the two, i.e., man and woman, father and mother, consciousness and unconsciousness, self and the other, and so on.