著者
松川 成夫
出版者
東京女子大学
雑誌
東京女子大學附屬比較文化研究所紀要 (ISSN:05638186)
巻号頁・発行日
vol.13, pp.1-20, 1962-06
著者
松川 成夫
出版者
教育哲学会
雑誌
教育哲学研究 (ISSN:03873153)
巻号頁・発行日
vol.1985, no.51, pp.13-16, 1985-05-10 (Released:2009-09-04)

「今日の豊かさから生ずる問題を教育はいかに克服するか」という主題についての私の提案の要旨は、以下の通りである。豊かさは人間の生活にとって必要である。つまり、人間がひとりの自由な人格として成長するためには、一定のものを自分のものとして所有していることが必要なのである。ところがそれをどのように用いるかで問題の様相が大きく変ってくる。この点で、教育が関わる面がきわめて重要となる。このような観点から主題について考察を進めたい。
著者
松川 成夫
雑誌
東京女子大學論集
巻号頁・発行日
vol.11, no.2, pp.47-70, 1961-03-20

The Christianity came from Judaism and had many inheritances from it. But the Christianity evolved as the new religion which was beyond Judaism among the Graeco-Roman World during the first two centuries. Therefore, Primitive Christianity, especially the New Testament, was much influenced both by the Old Testament or Judaism and by the Graeco-Roman culture. In order to inquire the educational thought in Primitive Christianity, I have tried to examine the concept of the Greek word "paideia." The word "paideia" was interpreted, on the one hand, as culture (Bildung) in Graeco-Roman World and on the other hand, as chastiment (Zucht) in the Old Testament or Judaism. In the former, "paideia" put on the humanistic tone, and in the latter, to the contrary, the theocentric, disciplinary tone. And then, these two kinds of the concept "paideia" were succeeded to the Christianity. The Christian interpretation of "paideia", especially the concept "paideia" in the New Testament, tookthe unique significance, namely-"paideia Kyriu."