著者
栗原 美紀
出版者
関東社会学会
雑誌
年報社会学論集 (ISSN:09194363)
巻号頁・発行日
vol.2016, no.29, pp.128-139, 2016-07-31 (Released:2017-08-31)
参考文献数
29

The aim of this paper is to examine the ways in which the media influences tourists' choice of sights. By doing so, it aims to go beyond previous studies, which tended merely to regard the role of the media as that of reproducing images. With the spread of social media and smartphones, however, individual tourists have used media so actively that they have changed the media's roles in tourism. This exploratory study examines the role of social media, especially SNS, in this respect through interviews with Japanese tourists who have been to Joufen. The study shows (1) that tourists “actively conform” to significant others' choices when deciding where to visit through their use of SNS, and (2) that photos posted to SNS tend to generate the unintended consequence of the reproduction of images of tourist sites.
著者
栗原 美紀
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.28, no.1, pp.57-68, 2016

人類学者ディーン・マキァーネルは、観光を社会構造の近代化と結びつけて考えられることを指摘したことで、観光社会学の発展に貢献した。しかし、その後の社会学的観光研究においては、観光を社会学的に検討する必要性が論じられてこなかった。そこで、本論文ではマキァーネルによる議論をふまえ、社会学の観点から観光を分析する意義について再考する。その結果として、マキァーネルの観光客の理論が、グローバル化とローカル化が同時進行する今日の社会を分析する上で有効であることを示した。