著者
大畑 悟
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.26, no.2, pp.49-60, 2015 (Released:2016-12-01)
参考文献数
35

German guidebooks about the Romantic Road between 1952 and 1970 were often characterized by nationalistic expressions, for example "Discover our (=German) great past", to promote a trip to the Romantic Road. In comparison, the Japanese travel guidebooks about Germany between 1964 and 1972 used mostly fantastic expressions such as "fairy-tail land" to describe the Romantic Road as an attractive destination. The nationalistic language in German guidebooks is a tourism discourse, which appealed to the collective memories (nationalism) of the readers, whereas the fantastic descriptions in Japanese guidebooks associated memories of heart-warming fairy-tails in order to promote a trip to the Romantic Road.
著者
臺 純子
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.16, no.2, pp.9-18, 2005-03-31 (Released:2017-04-01)

The purpose of this study is to clarify how luxurious spaces on passenger ships have changed over the years and to determine what the factors that have caused these changes are. Analysis was conducted based on historical records, data, photos, deck plans of ocean liners and modern cruise ships and my own experience on passenger ships. The main findings are as follows; 1) The changes of luxurious spaces on passenger ships can be divided into six periods. 2) The main dining room, entrance hall, and grand staircase were symbols of social strata during the ocean liner era, but those facilities on modern cruise ships do not have the same meaning as symbols of social strata. 3) Luxurious spaces on passenger ships have been influenced by architectural trends and fashions. 4) Luxurious spaces on passenger ships have been influenced by the social and economic trends in the U.S.A., and the changes of social strata caused by the bubble economy influenced changes of construction and the meanings of luxurious spaces on passenger ships. 5) "Top Down" process of changes of the luxurious spaces pass through "Elimination" and "New-Appearance".
著者
八木 良太
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.30, no.1, pp.37-44, 2019 (Released:2019-04-01)
参考文献数
24

ミュージックツーリズムは、さらなる成長が期待される日本の観光産業を後押しする切り札になると同時に、地域経済を活性化させる起爆剤にもなり得、低迷する音楽産業を救う事業戦略としての可能性をも秘めている。本稿は、次の4 つの課題に取り組む。第一に、ミュージックツーリズムの類型化を行い、ミュージックツーリズムの概念(特徴、影響・効果、意義)について考察する。第二に、ミュージックツーリズムの先駆的な取り組みを見せる英国の事例を取り上げながら、ミュージックツーリズムが音楽産業、観光産業、および国家に与える経済的影響について考察する。第三に、ミュージックツーリズムの日本導入の可能性を探る。そして最後に、ミュージックツーリズムを日本で振興する上での課題について検討する。
著者
小泉 日和 横関 隆登
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.31, no.2, pp.15-24, 2020 (Released:2020-10-01)
参考文献数
14

本研究の目的は、「食べ歩き」という言葉を対象に、その概念を明らかにすることである。食べ歩きという言葉は2つの意味がある。つまり食べ物をあちこち食べてまわることおよび食べ物を歩きながら食べることである。このような概念が二分化した時期を新聞記事を用いて検証したところ、1985年に典型を見出すことができた。また、観光学として「食べ歩き」の概念は、“人”、“食べ物”、“店舗”、“地域”、“通過通路”、“滞留通路”で構成されていると考えた。さらに本研究では、「食べ歩き」の概念が有する応用上の意義も考察した。
著者
梅川 智也 吉澤 清良 福永 香織
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.27, no.1, pp.91-100, 2015 (Released:2016-12-01)
参考文献数
7
被引用文献数
1

To become a community which is “worth living/worth visiting”, an onsen resort need to proceed a steady community development with a clear vision of the future, and it is essential to secure stable financial resources to achieve the aim. This study focuses on the “bathing tax”, an earmarked tax defined as a stable funding for tourism on the Local Tax Act. Firstly, it gives an outline of the tax and the background of its introduction. It shows next a case study of communities using the tax as a stable resources for the development. Then it discuss the possibility as a stable financial resource using the data from the survey on the sense of tax burden of the visitors.
著者
丸山 奈穂
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.26, no.2, pp.107-115, 2015 (Released:2016-12-01)
参考文献数
32

The goal of this research was to explore the development of ethnic neighborhood tourism in a Brazilian neighborhood in Oizumi town, Gunma, from a perspective of Japanese residents and to examine ways in which such tourism development influence the ethnic relationship between Japanese and Brazilian residents. The analysis of the data revealed a lack of enthusiasm about the ethnic neighborhood tourism development among Japanese residents and unequal distribution of the benefits from tourism. Overall, the analysis revealed that the tourism development strengthened, rather than mitigate, the ethnic tension of Japanese and Brazilian.
著者
梅川 智也 吉澤 清良 福永 香織
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.27, no.1, pp.91-100, 2015

To become a community which is "worth living/worth visiting", an onsen resort need to proceed a steady community development with a clear vision of the future, and it is essential to secure stable financial resources to achieve the aim. This study focuses on the "bathing tax", an earmarked tax defined as a stable funding for tourism on the Local Tax Act. Firstly, it gives an outline of the tax and the background of its introduction. It shows next a case study of communities using the tax as a stable resources for the development. Then it discuss the possibility as a stable financial resource using the data from the survey on the sense of tax burden of the visitors.
著者
佐藤 達也
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.27, no.2, pp.49-57, 2016 (Released:2016-12-01)
参考文献数
12

島国である日本において、積極的な海洋の活用は不可欠であり、多様な自然とともに地域ごとに様々な形で文化が形成されてきた。しかし現在ではそういった海洋の活用は減り、メディア等で取り上げられることの多い無人島でさえ、その活用については約1 %未満であった。そこで三重県鳥羽市浦村町の無人島である麻倉島において、総合産業としての観光という点に着目し、観光活用案の立案とプログラムの催行を試みた。2012 年から2014 年まで行なわれた調査の結果、積極的な地域資源の観光活用が、地域のみならず参加者へも波及効果を促し、海洋の総合管理を鳥瞰的に行なうことができる結果が示された。
著者
阿久津 千晶 十代田 朗 津々見 崇
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.28, no.2, pp.81-92, 2016 (Released:2017-10-01)
参考文献数
10

本研究では、全国の都市・115 自治体の168 のまち歩きガイド組織を対象とし、アンケート調査およびその結果をもとにした数量化理論Ⅲ類とクラスタ分析を行うことで、若手ガイドが多く活動している組織の特徴とガイド個人の特性と意識を明らかにした。結論として、『若手(50 代以下のガイド)』の参加促進方策のひとつとしては、「『若手』も気軽に参加でき、知識の吸収欲を満たせるような、ガイドの前段階となる装置を用意すること」が提案できたとともに、ガイド活動は、より自地域への愛着を増幅させ、更なる地域活動への参画を促すものにもなりうることがガイド個人へのアンケート結果より推察された。
著者
堀 桂子 佐藤 由利子 村山 武彦 錦澤 滋雄
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.27, no.1, pp.115-125, 2015 (Released:2016-12-01)
参考文献数
26
被引用文献数
1

In this research, aiming to get the suggestion about fruitful tourism revival, semi-structured interview survey was conducted. Focusing on the collaboration between tourism-related administrations, tourist association, tourism-related organizations and others, this research examines tourism-based community development of Beppu city which was formerly flourished as a big hot spring destination. As the result, it is revealed that the effectiveness of connection between mass tourism and new tourism is starting to be recognized by some organizations, though the local government does not adopt positive policies heading towards the collaboration. Preparing the place of exchange information between organizations under tourism-based community development as a policy seems important.
著者
二重作 昌満
出版者
日本観光研究学会
雑誌
日本観光研究学会全国大会学術論文集 第37回 日本観光研究学会全国大会 (ISSN:24366188)
巻号頁・発行日
pp.187-192, 2022 (Released:2023-06-23)
参考文献数
14

本研究では、50 年の歴史を有する特撮ヒーロー番組である、東映制作の『仮面ライダー(1971)』シリーズを誘致資源化した観光史に着目し、作品のテレビ放送と並行させながら、いかに当シリーズを通じた観光を半世紀以上継続させてきたかについて、観光歴史学的観点からその変遷を明らかにした。本研究では 3 つの時代に分けて、その観光史を概説した。その上で、当シリーズ観光史の特徴のひとつとして、誘致対象である観光者の年齢層の多様化が挙げられ、特撮ツーリズムの誘致対象は子どもまたは親子連れに限定されず、作品を幼少期に視聴してきた青年層を誘致対象とした催事も、約 40 年前より既に開催されていた。
著者
金 徳謙
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.26, no.2, pp.39-48, 2015 (Released:2016-12-01)
参考文献数
21
被引用文献数
1

The way of enjoying Sanuki Udon has been changed from eating to tasting and comparing some different Udon shops in all over Kagawa prefecture. This trend has led to Sanuki Udon boom. The purpose of this study is to clarify the locational characteristic of Sanuki Udon shops from spatial perspective in Takamatsu city, Kagawa prefecture. The analysis used GIS from 4 viewpoints that are Type of Service, Spatiality, Population, and Accessibility. As a result, it was revealed that the Sanuki Udon shop was located not to be conscious of tourists' behavior.
著者
大西 律子 渡邉 貴介
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.9, no.2, pp.25-34, 1998 (Released:2017-04-01)

This study aims to clarify the evolution process of tourism policies and developments in Hokkaido pushed by the authority since the Meiji era to the beginning of the Showa era. Based on related historical documents the chronological table is originally made, on which the analysis is concluded. The findings are as follows; (1) The development process can be divided into three stages in broad sense and into six in precise sense. (2) Through the process seven strategic ideas had been invented or introduced in Hokkaido, most of which were more leading than in other parts of Japan.
著者
堀 桂子 佐藤 由利子
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.30, no.2, pp.39-51, 2019 (Released:2019-09-01)
参考文献数
32

旅行形態の多様化に伴い、観光まちづくりにおける関連組織間の連携が重要になっている。本研究では、熱海市を事例として、連携促進策による観光まちづくり組織の連携状況の変化、連携による効果や課題を分析した。分析の結果、連携は、市の主催する観光戦略会議や地域資源の掘り起こし活動を通じて開始され、ニューツーリズムを担う団体への活動支援や観光プロモーション事業を通じて広がり、観光客誘致に効果を上げていること、既存組織の保守的態度や、観光とまちづくりのバランスをとる難しさが、連携推進上の課題であることが判明した。
著者
伊藤 節子
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.26, no.1, pp.61-68, 2014-09-30 (Released:2017-04-01)

Kyoto is an international tourist city visited by 50 million people every year of tourists. Festival of the Middle Ages, which began in 1895 is up to date. While associated with the era Festival 1100 commemoration of the transmission in the middle of the period of the Heian era, I take into account to see the intention fundamental and (take the function of tourism that was used to "view" the word "sightseeing"). In addition, I tried to analyze changes in tourism that caused the change and the emergence of the Lord while comparing the citizens and organizations related to the management of age festival. Then, for the people in the face of the occurrence of these large design, the author revealed it.
著者
内田 彩
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.23, no.1, pp.11-20, 2011

In Edo Period, a hot spring was still primarily a place of remedy, but started to have a face of pleasure according to popularization of travels. In this study, I tried to clarify the diversification of hot springs by paying attention to the information networks among the people who visited hot springs. It was found that there were various kinds of information about hot springs, and they were made and sent by various media. And such information gave influence on the people's choice of hot springs and their behavior pattern there. The information which people collected at hot springs were orally spread, or recorded in their diaries and some were published, and the information cycle was made from the people visited hot springs to the people visiting hot springs.
著者
池田 一城
出版者
日本観光研究学会
雑誌
観光研究 (ISSN:13420208)
巻号頁・発行日
vol.26, no.2, pp.61-72, 2015 (Released:2016-12-01)
参考文献数
21

The aim of this paper is to examine the cultural influence of the development of infrastructure on tourism in Koyasan, one of the most famous religious and tourist site in Japan. I will discuss two points. Firstly, the development of railways and road networks have increased the number of tourists rapidly and brought the mass-tourism into Koyasan. Secondly, this development, especially construction of road networks and car parks in and around the Koyasan area after 1960's, has changed the flow of tourists and the meanings of the places. With the development of infrastructures, the religious and historical places have been decontextualized and changed into the sightseeing "points".