著者
桑尾 光太郎
出版者
学習院大学
雑誌
人文 (ISSN:18817920)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.91-113, 2004

高見順は、プロレタリア文学運動に参加し検挙・転向を経て、作家として注目されるようになった。高見の転向は、マルクス主義から日本賛美へ、あるいは戦争支持への転向といった、極端なものではない。高見が描く左翼くずれは、ファシズムに対する抵抗性を持続しており、その基盤は雑誌『人民文庫』にあった。本稿では、その左翼くずれの姿勢が、戦時体制の進展のなかにあってどのように変容していくかをみていく。 武田麟太郎を中心としてかつてのプロレタリア作家が集まった『人民文庫』は、「散文精神」を創作スローガンに「人民の現実」を描くことを提唱した。そして文藝懇話会や日本浪漫派を強く批判するとともに、読者との関係を重視して座談会や講演会を積極的に実施した。『人民文庫』によるプロレタリア文化運動壊滅後の粘り強い文化的抵抗は、左翼くずれ的な作家によって続けられた。高見もそのスタンスに拠って、現実を批判する視点を小説のなかに取り入れた。同時に、左翼くずれの頽廃や男女の情痴の世界から抜け出し、庶民の生活を積極的に描く作品の執筆をめざした。 日中戦争の開始と『人民文庫』の廃刊は、高見にとって大きな転機となった。戦争を「現実の大きな営み」と捕らえた高見は、「強く逞しい生活を描いた小説」の必要性を繰り返し述べた。「生活」の積極的な肯定は、左翼くずれや「散文精神」がもっていた現実に対する批判精神の解消につながっていく。そして思想犯保護観察制度に題材をとり、左翼くずれが保護観察司の力を借りて「更生の喜び」を得るという小説「更生記」を発表するに至った。批判精神という「思想」を捨てて「生活」を獲得することは、体制支持というもうひとつの「思想」に近づくことを意味していた。 けれども、こうした高見の転向は、数々の思想統制や特高警察らによる圧迫のなかで進行しており、それが本心からの転向であったか否かの評価は難しい。新体制運動から太平洋戦争にいたる時期において、国策に沿って戦争に協力する言動と、文学の独自性を守ろうとする抵抗の精神は高見に共存していたのである。Jun Takami was known as a魚mous writer in Japan, Hc joined movement of proletarian literature in 1930's. Under his arrest, he declared thc desertium of movelnent of proletarian literature, which was called Tenko. But his Tenko was not in such an extreme f')rm as an ultranationalist or supporter of wage war・丁孔kami was still against fascism on drawing story of SA YOKU-KUZ URE. His activity as writer was bascd on the magazine named/TNMJAr- Bこ照0.This paper analyzes how his attitude of describing&4}り.KU-KUZURE had been transfbrmed in the war time regime. ノINM刀〉一.8σNノζO presided by Rintaro Takeda and mainly contributed from exproletarian literature was advocated to&f7VBUN-SEISHI2>describing rcal life of people. 刀「NMI八1-B乙ηNKO moreover severly criticized the literacy consultation group or the Japan romantic school, and hcld conversazione or a lecture meeting as regards the importance of rclationship of subscribeL Its patience of protestation afモer destruction ofproletarian culture movement was continued by&fYOKひ一KUZURE wiriers.Tlkami was one of thcm, and he took the view of criticizing reality of society in his work. In consequence he was released from decadency of SAYO、KU-、lfUZURE and sought affirmatively to draw life of people. Outbreak of war against China, and discontinuation of/Zハηし4刀〉」.BUI>7(O were great turning points to Takami. He apprehended war was a real great activity done by human beings, and he repeatedly the necessity of works describing people's strong and sturdy life, His style of description was connected to dccline of&4yiOκひ「KUZURE or&4?>BUNSEISHI ハアs criticism to people's real life. Thus Takami published his work entitled KOSEIKI. The story contented that at the probation system of political offenders, &4yO、κひ一、KUZURE had got to acquire joy of regeneracアsupPorted by a probation officer・ His abandoning the ideology of critici曲and acquiring apprehension of citizen's real ordinary life was meant to be closc to another ideology of adherents of government directivitγtowards war. But as this ideological convcrsion of Takami was done under the suppression by official thought control or under opPression by the thought police, it is difficult to apPreciate whether his ideological conversion depended on his conscience or not. From the period of the New Systcm Movement to the Asia-Paci丘c War, utterances supporting war along National Policy and spirit of protestation fbr' モ盾獅唐?窒魔奄獅〟@original value ofliterature coexisted into Takami's thought.