著者
渡邉 光男 長谷川 敏 島垣 満 橋本 知之 中村 憲明 永浦 克司 吉田 義樹
出版者
宇宙航空研究開発機構
雑誌
宇宙航空研究開発機構研究開発報告 (ISSN:13491113)
巻号頁・発行日
vol.6, pp.1-7, 2007-02

LE-7 液体酸素ターボポンプ開発の初期段階において、軸の回転速度よりもわずかに速い(軸の回転速度の約1.1〜1.3倍)回転非同期の軸振動が現れたが、インデューサ入口部のケーシング形状を変更することによりほぼ完全に抑制することができた。液体水素ターボポンプでも旋回キャビテーションによりインデューサが疲労破壊を起こしたことが、H-IIロケット8 号機のLE-7 エンジントラブルの原因のひとつとされた。インデューサに発生するキャビテーションに起因する不安定現象の解明に資するため、インデューサ入口流れを高速度ビデオ、PIVにより可視化しその検証を行った。
著者
橋本 知之 渡辺 義明 渡邉 光男 上條 謙二郎
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集. B編 (ISSN:03875016)
巻号頁・発行日
vol.63, no.607, pp.765-771, 1997-03-25
被引用文献数
1

The regions of cavity fluctuations in an inducer were investigated with three different types of housing : modified, original and straight. The region of rotating cavitation with modified or straight housing shifted to a higher flow rate range than that with original housing. Some results of visual observations suggested that the reversed flow aroud the tip of the inducer inlet is related to this phenomenon. The rotating cavitation velocity ratio seemed to approach 1.0 as the magnitude of shaft vibration increased. Another rotating cavitation was identified at a lower cavitation number than that at which attached cavitation occurred.