著者
浅野 日登美 橋本 直
雑誌
研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC) (ISSN:21888914)
巻号頁・発行日
vol.2020-EC-55, no.15, pp.1-8, 2020-03-11

アクションゲームでは難易度の高いステージにおいて正確なボタン操作が要求されることがある.正しいボタンを正確なタイミングで入力することは初級者にとって困難となる場合が多く,上級者でもクリアまでに多くの時間を要することもある.本研究では,手本プレイ動画を見ながらゲームコントローラへの模倣入力を行うことでボタン操作を学習するシステムを提案する.提案システムでは,手本プレイ動画の再生と連動した手本のボタン入力状態表示と,手本と学習者のボタン入力の一致度の提示を行う.本稿では,2D アクションゲームを対象に行ったシステムの実装と評価実験の結果について報告する.
著者
平野 祐也 竹永 正輝 西川 尚志 丸山 寛人 浅野 日登美 椎名 星歩 千葉 麻由 武田 雄太 渡邊 真輝 橋 本直
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.26, no.2, pp.155-158, 2021-06-30 (Released:2021-06-30)
参考文献数
5

The parasitism of plants on the human body often appears in fiction, however until now it was limited to the expression in media such as novels, illustrations, and movies. Therefore, we created "Brain Tree" which enables appreciators to experience the sensation of plant parasitizing on their head. In this work, we used a head massager to present the sensation of plant roots invade the head. Furthermore, various tactile expressions are incorporated to enrich the experience such as the feeling that water penetrates into the head by watering, the feeling that the parasitic plant absorbs the nutrients in the appreciator’s head, and the feeling of the plant swaying in the wind. In this paper, we report the system design, implementation, experience design, and appreciators’ feedbacks in exhibitions.