著者
湯川 抗
出版者
研究・イノベーション学会
雑誌
研究 技術 計画 (ISSN:09147020)
巻号頁・発行日
vol.27, no.1, pp.115-128, 2013
参考文献数
34

大企業といえども社内のR&Dだけで新たなイノベーションを生み出すのは困難になりつつある。ベンチャーは大企業にとって,新たなイノベーション創出のためには欠かせないパートナーであろう。本稿は我が国大手ICT企業によるICTベンチャーとの関係をCVC投資の観点から考察し,大手ICT企業が,どの程度ベンチャーと関わっているのかを定量的に明らかにする。具体的には,上場ICTベンチャー129社に関し,これらの企業が上場を果たす過程でどのような企業から投資を受けてきたのかを目論見書に基づいて構築されたデータベースから分析した。分析結果からは,理論的にはイノベーション活動のパートナーと考えられるICTベンチャーに対し,我が国大手ICT企業は積極的に関わってきたとはいえないことが示唆される。ICTベンチャーに対する投資額の半数以上は,ICTビジネスを自らの主要な事業領域としない企業によって行われたものであり,CVC投資を行っている企業の4割以上は,こうした企業のうちでも非上場の企業である。ICT企業のCVC投資のみをみると,大手ICT企業はそれなりの存在感を示しているものの,これは非常に積極的な少数の企業に牽引されていると捉えることができる。我が国大手ICT企業は,CVC投資に積極的なグローバル企業と比較すると,少なくとも我が国ICTベンチャーを積極的に活用しようとしているとはいいがたい。
著者
湯川 抗
出版者
産業学会
雑誌
産業学会研究年報 (ISSN:09187162)
巻号頁・発行日
vol.2013, no.28, pp.87-102, 2013 (Released:2014-06-01)
参考文献数
5

Recent years have seen an explosion of Startup Accelerators, which invest small amounts of money in seed-stage startups and management teams and hold intensive training programs. At the same time, Super Angels, which also invest small amounts of money in early-stage startups, are increasing in number. These new investors are producing ICT ventures one after another and starting to have a considerable impact on the whole venture-ecosystem. This report looks at the 13 Startup Accelerators and 15 Super Angels which are currently garnering attention and analyzes their programs in detail. In addition, this report analyzes the growth pattern of Dropbox as a case study of a new type of ICT venture company in the cloud computing age.One of the reasons that these Startup Accelerators have taken center stage is that, when it comes to ICT business, starting up a new business is much easier than ever before, and real-world advice is worth more to an entrepreneur than money. Super Angels were born to fill the gap of necessary finance between conventional Angel investors and Venture Capitals. These new investors are starting to be considered as new infrastructure for venture companies because investment demand for ICT ventures is decreasing.In fact, rapidly growing Dropbox, a graduate of Y Combinator, the most famous Startup Accelerator, developed its product on Amazon's cloud service and conducts its marketing activities through social media alone. It sells its product on iPhone and android market places. This means that Dropbox needs much less money for its corporate activity than conventional ICT ventures, which usually need significant funds for R&D, marketing, and selling their products.These new investors are becoming a new business infrastructure for venture companies, and ICT ventures are growing rapidly using various cloud services and less money. This suggests that the way in which ICT corporations innovate is changing rapidly.