著者
生井 裕子
出版者
国際基督教大学
雑誌
国際基督教大学学報. I-A 教育研究 = Educational Studies (ISSN:04523318)
巻号頁・発行日
vol.56, pp.51-60, 2014-03-31

日本人にとって,「ふつう」という言葉は,文脈により多義的な意味を内包している。また「ふつう」の捉え方は,適応と深く関わりを持つことが指摘されている。しかしながら,個々の「ふつう」の捉え方の違いのあり方や要因については,これまでの研究において十分明らかにされてこなかった。そこで本研究では事例検討を通じて,適応的な「ふつう」概念について,いくつかの視点を提示することを目的とした。面接過程の検討より,適応的な「ふつう」概念について,以下の視点を提示した。1)自己を客観視する視点を持てている。それは,「ふつう」を適応的な「仮面」として用いることを可能にする。2)自己の内的感覚を明瞭に捉え,健全な自尊心を持っている。また自己の否定的感情を抱えられるため,仮面としての「ふつう」を防衛的に使用する必要がない。3)「周囲と調和している」といった,安定した主観的感情と共に「ふつう」が体験されている。
著者
生井 裕子 中島 久樹 山下 徹
出版者
清泉女学院大学人間学部
雑誌
清泉女学院大学人間学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Human Studies Seisen Jogakuin College (ISSN:21893632)
巻号頁・発行日
no.19, pp.1-16, 2022-03-18

In today's education, the main focus is on developing children as autonomous learners who can formulate their own questions and solve problems, and exploratory learning has come to be emphasized. The purpose of this study was to examine the effectiveness of conceptual instruction combined with reflection work to improve the quality of children's reflections, from the viewpoint that high-quality reflections are important in exploratory learning. The results of the Kruskal-Wallis test showed that although the quality of the reflections increased significantly overall in the practice before combining the work with concept-based instruction, the difference tended to widen between the children whose quality increased and those whose quality did not. After combining the work with conceptual instruction, the overall quality of the reflections increased significantly, and the range of change was large. In addition, the differences among the children were smaller, indicating that the quality of reflection increased for more children. It was suggested that the development of the ability to perform high-quality reflection is important as a foundation for learning as an autonomous learner.