著者
藤波 潔 MAINA James 松井 邦人
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
土木学会論文集 (ISSN:02897806)
巻号頁・発行日
vol.2005, no.781, pp.171-179, 2005

トラックやトレイラーのような大型車が左折するとき, 舗装表面では鉛直方向の荷重だけでなくすえ切り荷重のようなトルクが作用することが知られている. しかし, トルクによる多層構造物の応答解析の類例は皆無に近い. 本研究では, 多層弾性構造の表面にトルクが生じるような円形分布のせん断応力の作用に対する理論解を誘導している. すでに求めた鉛直方向の分布荷重作用時の理論解とこの理論解を組み合わせることにより, すえ切り荷重作用時の舗装に発生する応力, ひずみ等を予測することが可能となる.
著者
藤波 潔
出版者
沖縄国際大学
雑誌
地域研究シリーズ
巻号頁・発行日
vol.33, pp.51-63, 2005-03-31
著者
藤波 潔
出版者
沖縄国際大学
雑誌
沖縄国際大学社会文化研究 (ISSN:13426435)
巻号頁・発行日
vol.6, no.1, pp.27-55, 2003-03-25

Taiwan had many natural resources, espcially sugar, tea, coal and camphor. So the Great Powers started to enter in Taiwan in order to obtain the resources since the middle of 19th century. British anticipated other Great Powers in entering into Taiwan, and got some ports to trade. But, British came into conflict with China over camphor trade in Taiwan. Its comflict depended on difference of interpretation on clauses of Tien-tsin Treaty. British claimed China to stringly apply the clauses of Tien-tsin Treaty, because British, who have much benefited from free trade, intended to establish and enlarge free trade system in China. The political leaders or diplomats thought doing so will ensure the British prosperity in the future. In the other hand, Biritish point of view of Taiwan contained a certain segregative sense. Its sense came from the sense of empire. Therefore, the British policy on Taiwan, consisting of free trade and segregative sense to the mariginal, had features which were inherent in 19th British diplomatic and imperial policy.