著者
山本 玲子 里井 久輝 眞﨑 克彦
出版者
外国語教育メディア学会(LET)関西支部
雑誌
LET関西支部研究集録 (ISSN:09159428)
巻号頁・発行日
vol.18, pp.1-18, 2020-03-31 (Released:2022-04-25)
参考文献数
23

Phonetics is not a mandatory course in acquiring an English teachers' or elementary school teachers' license in Japan. Teachers without knowledge of or confidence in using phonetics are likely to use Katakana in teaching pronunciation, which leads to unintelligible pronunciation. Based on the consideration that IPA is the solution, an experimental lesson was given to junior high school students using newly devised teaching materials. The experimental group which was taught IPA by a teacher without knowledge of phonetics, proved to be significantly superior to the control group in the pronunciation test.
著者
山本 玲子 里井 久輝
出版者
関西英語教育学会
雑誌
英語教育研究 (ISSN:09192662)
巻号頁・発行日
vol.40, pp.11-19, 2016 (Released:2017-04-14)
参考文献数
11

This study is an initiative that aims to help elementary school students notice the prosodic difference between Japanese and English as well as vowels and consonants. The results of the experiment proved that pronunciation of the students who took the instruction devised improved significantly in intelligibility for native English speakers.
著者
植松 茂男 里井 久輝
出版者
京都産業大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2007

本研究では小学校英語活動の開始年齢が、中学校における英語学習や情意面での発達にどのような影響を与えるかを調査した。2007学年度から2009学年度に得られたデータの分析によると、小学校英語活動の開始年齢が下がり、履修時間が増加すると、中1の英語力テスト成績がリスニングを中心に全体的に向上し、さらに中2のみで実施したスピーキングテストスコアも毎年大幅に向上した。しかしながら、情意面への影響はほとんど検出できなかった。