著者
小原 弥生
出版者
関西英語教育学会
雑誌
英語教育研究 (ISSN:09192662)
巻号頁・発行日
vol.39, pp.37-56, 2016 (Released:2016-07-29)
参考文献数
34
被引用文献数
3

In this paper, I described how I had Japanese EFL students do pair work during the first semester. At the end of the semester the students were tested on a general English- proficiency test. Result showed that students at low proficiency level reaped the best benefit from pair work. According to the questionnaire, many students did their best, however, they felt that doing pair work was not much useful.
著者
水本 篤
出版者
関西英語教育学会
雑誌
KELESジャーナル (ISSN:24238732)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.44-49, 2017 (Released:2018-03-16)
参考文献数
26
被引用文献数
1
著者
大谷 杏
出版者
関西英語教育学会
雑誌
英語教育研究 (ISSN:09192662)
巻号頁・発行日
vol.44, pp.21-39, 2021 (Released:2021-04-15)

This paper describes a teacher’s practice of online lessons influenced by COVID-19 and students’ evaluation of them. Online lessons are evaluated higher than face-to-face lessons especially in terms of visibility and implementation of small tests. However, we have to challenge the technological problems and the vagueness of students’ attitudes during class.
著者
増見 敦
出版者
関西英語教育学会
雑誌
英語教育研究 (ISSN:09192662)
巻号頁・発行日
vol.40, pp.1-10, 2016 (Released:2017-04-14)
参考文献数
11

This study examines Japanese high school students’ logical development of ideas (LDI) through writing activities using various types of concept maps (CM). The result suggests 1) the most effective CM is a type including the task to reconstruct the ideas, 2) cognitive processing with reconstruction and repeat training contribute to improve LDI, and 3) the students’ awareness of the LDI improves.
著者
横川 博一
出版者
関西英語教育学会
雑誌
KELESジャーナル (ISSN:24238732)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.42-51, 2018 (Released:2018-07-13)
参考文献数
14

研究大会での基調講演・シンポジウムなどの講師を務めていただいた先生に、誌上でも講演を行っていただきました。「~研究」の今を知ることができます! 今回は、記念すべき第20回卒論・修論研究発表セミナーにてスペシャル・トーク講師を務めていただいた神戸大学の横川先生に、誌上講演をお願いしました。卒論・修論研究発表セミナーの生みの親である横川先生が、ご自身の研究との出会い、来し方・行く末、そしてこれからの研究者へのメッセージと、余すところ無く語って下さいます。
著者
石塚 浩之
出版者
関西英語教育学会
雑誌
英語教育研究 (ISSN:09192662)
巻号頁・発行日
vol.43, pp.37-55, 2020 (Released:2020-04-18)

This paper proposes the use of reproduction, a basic translation training tool, as an instruction method for second language teaching. This method draws on findings from interpreting process research: constraints of working memory capacity and the role of non-linguistic (conceptual) representations during interpreting. The points of the method are summarized as segmentation, tagging, and working memory.
著者
山本 玲子 里井 久輝
出版者
関西英語教育学会
雑誌
英語教育研究 (ISSN:09192662)
巻号頁・発行日
vol.40, pp.11-19, 2016 (Released:2017-04-14)
参考文献数
11

This study is an initiative that aims to help elementary school students notice the prosodic difference between Japanese and English as well as vowels and consonants. The results of the experiment proved that pronunciation of the students who took the instruction devised improved significantly in intelligibility for native English speakers.
著者
三野宮 春子
出版者
関西英語教育学会
雑誌
英語教育研究 (ISSN:09192662)
巻号頁・発行日
vol.41, pp.21-40, 2018 (Released:2018-06-22)
参考文献数
21

This paper explores the issues of improvisation, collaboration, and creativity in EFL communication; more specifically, the effects of the “Yes, and” structure on the participants’ productions and interactions. It employs category classification of segments and wholistic communication analysis to identify some characteristics of presentational and interactional modes of spoken communication.