著者
中祖 晴香 大滝 令嗣 野口 麗奈
出版者
The Academic Association for Organizational Science
雑誌
組織学会大会論文集 (ISSN:21868530)
巻号頁・発行日
vol.7, no.2, pp.191-196, 2018 (Released:2018-12-27)
参考文献数
9

The objective of this paper is to gain implications for measuring and visualizing employee engagement instantaneously by using AI called "A; " (Laboratik Inc.). Currently, employee engagement scores in Japan only attains the half of its universal average score while some study concluded that employee engagement impacted on its corporate performance. Therefore, the aim of this study is to contribute for improving current employee engagement score in Japan by seeking for a possible solution to measure and visualize employee engagement more instantaneously without survey questions in the future, specifically, utilizing technology. The research hypothesis is that there are correlations between changes in sentiment scores with "A;", and the change of employee engagement survey scores before and after coaching sessions. We conducted this research toward 2 groups of 6 employees in each within targeted period. The research result supported our hypothesis. In addition, we found that two teams employee engagement factors that correlated to the sentiments' changes were different. In conclusion, the findings implied the possible utilization of A; to a real-time measure of employee engagement score though it is mandatory to accumulate results with larger samples.
著者
野口 麗奈
出版者
日仏経営学会
雑誌
日仏経営学会誌 (ISSN:09151206)
巻号頁・発行日
vol.37, pp.31-48, 2020 (Released:2020-07-21)
参考文献数
35

本稿の目的は、多国籍企業の産業クラスター活用プロセスを、新規事業参入の観点から考察することである。これまで、産業クラスターの多国籍企業の参入は多くの研究がされてきたが、新規事業における産業クラスター参入についての研究は深化がみられない。そこで、本稿では、ルイ・ヴィトンが2002年に時計事業に参入後、ジュネーヴ・シールを取得するまでの、同社のスイス高級時計クラスターの活用を、企業の国際化の観点から検証した。結果、同社は時計事業参入後、OEM、自社工場設立、地域企業買収、そして工場の拡充と移設という4つのフェーズを経験し、「継続のための製造の礎」、「安定供給のための製造の礎」、「プレミアム化のための礎」、さらに「権威化のための礎」とクラスターの活用手法を変え、業界での地位を確立していった。また、同社はクラスター内で規範的な行動をとりながら、時計ブランドとしての地位を向上させただけでなく、高級時計メイカーとしての技術力を示す複雑機構の時計の開発、認証などを経て、クラスター内ならびに業界での地位を向上させていったことが判明した。