著者
阪本 恭子
出版者
日本医学哲学・倫理学会
雑誌
医学哲学 医学倫理 (ISSN:02896427)
巻号頁・発行日
vol.26, pp.21-29, 2008-10-22 (Released:2018-02-01)

In this paper, I would like to take up the issue of "White Stork Cradle" (Kounotori-no-yurikago) or "Baby-Post," which was established at Jikei Hospital in Kumamoto City in May 2007. I examine its current situations and problems in contrast to "Babyklappe" in Germany, as its precedent. The problems addressed include the follwing: the conflict between the mother's right to anonymity and the baby's right to know where he or she came from; the style and policy of disclosing information on the usage of "Baby-Post"; and how the entire system can be legalized. Furthermore, I consider "anonymous birth" in the hope that it could be the next best way after "Baby-Post." Through addressing these problems, I would like to review aspects of family and life appropriate for a Japanese society in the future, which would exhibit tolerant compassion for the weak and never abandon them.
著者
阪本 恭子
出版者
日本生命倫理学会
雑誌
生命倫理 (ISSN:13434063)
巻号頁・発行日
vol.25, no.1, pp.78-86, 2015-09-26 (Released:2016-11-01)
参考文献数
36

「こうのとりのゆりかご」が熊本に設立されて2015年で8年が経った。同設備は人工妊娠中絶や児童遺棄から新生児を救うために15年前からドイツで作られる赤ちゃんポストを手本にする。本稿は、日本のゆりかごの現状と課題を把握し、ドイツにおいて赤ちゃんポストの代替策となる最近の動きを紹介して展望を描くなかで、赤ちゃんポストの今後のあり方を見直す。 第1章で、2014年9月発行の「こうのとりのゆりかご検証報告書」から見える問題を分析して課題を見出し、その対策となる一案を示す。第2章では、2014年5月にドイツで施行された、妊婦に安全な出産を、子どもには出自を知る可能性を保証する内密出産法を概観して制度の今後を展望する。第3章では赤ちゃんポストについて、それを必要とした社会の一員として生き始めている赤ちゃんポストの子どもの幸せに目を向け、その是非ではなく意義を問う。
著者
阪本 恭子
出版者
日本医学哲学・倫理学会
雑誌
医学哲学医学倫理 (ISSN:02896427)
巻号頁・発行日
no.26, pp.21-29, 2008-10-22
被引用文献数
1

In this paper, I would like to take up the issue of "White Stork Cradle" (Kounotori-no-yurikago) or "Baby-Post," which was established at Jikei Hospital in Kumamoto City in May 2007. I examine its current situations and problems in contrast to "Babyklappe" in Germany, as its precedent. The problems addressed include the follwing: the conflict between the mother's right to anonymity and the baby's right to know where he or she came from; the style and policy of disclosing information on the usage of "Baby-Post"; and how the entire system can be legalized. Furthermore, I consider "anonymous birth" in the hope that it could be the next best way after "Baby-Post." Through addressing these problems, I would like to review aspects of family and life appropriate for a Japanese society in the future, which would exhibit tolerant compassion for the weak and never abandon them.